Sydbank ventede større Maersk-oprydning

Anbefalingen for Maersk sænkes efter nyheden om selskabets split. Strategiplanen bærer præg af at være den eneste praktisk mulige løsning, lyder det i notat.
Foto: PR-foto/Maersk
Foto: PR-foto/Maersk
RITZAU FINANS

Sydbank har efter nyheden om, at A.P. Møller-Mærsk deler sig i en transport- og logistikdivision samt en energidivision valgt at sænke anbefalingen af aktien.

Anbefalingen hedder nu "hold" mod tidligere "køb", oplyser banken i et notat.

Årsagen til bankens sænkning af anbefalingen er, at den vurderer, at investorerne må væbne sig med tålmodighed, inden værdierne i A.P. Møller-Mærsk (APMM-gruppen) for alvor bliver synlige.

Mærsks nye hoveddivision kommer til at bestå af containerrederiet Maersk Line, havnedivisionen APM Terminals, Damco, Svitser samt Maersk Container Industry.

Mærsks energidivision bliver en sammenlægning af Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service samt Maersk Tankers.

"Reorganiseringen af APMM-gruppen i forbindelse med den nye strategiplan frigør ikke umiddelbart værdierne i den gamle konglomerats struktur. Den nye organisationsstruktur bærer præg af, at det er den eneste praktisk mulige løsning i de nuværende markeder," skriver Sydbank i notatet.

Deadline kan blive udfordring

Det planlagte salg af olieaktiviteterne inden for to år kan ifølge banken blive en udfordring, hvis olieprisen holder sig på det nuværende lave niveau. Det gælder også det mest oplagte salgsemne: Maersk Oil.

"Det bliver efter vores vurdering meget svært at realisere værdierne i Maersk Drilling og Maersk Supply Service inden for de næste 24 måneder," forudser Sydbank.

Mærsk signalerer ifølge finanshuset med den nye strategi, at transport og logistik-divisionen er kerneforretningen fremadrettet, mens den nye energi-division efter bankens vurdering er blevet undfanget med et "til salg”-skilt i vinduet.

Ventede større oprydning

Desuden anser Sydbank ikke omorganiseringen for omfattende nok.

"Vi havde forventet, at strategiopdateringen havde indeholdt en større oprydning blandt selskaberne i APMM-gruppen med identificering af flere salgskandidater," skriver Sydbank.

Et af Mærsks mål med at slå Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitser og Maersk Container Industry sammen er at opnå synergieffekter. Men om det lykkes er Sydbank skeptisk over for. Tværtimod kan det ifølge det sydjyske finanshus medføre mere kompleksitet i forretningsgangene.

"I en industri, hvor kunderne stort set udelukkende har fokus på prisen, kan det blive udfordrende for APMM at få en øget betaling for de nye digitale løsninger, som selskabet vil lancere. Dermed er det efter vores vurdering fremadrettet også et spørgsmål om at operere transport- og logistik-divisionen med en så lav omkostningsbase som muligt," påpeger Sydbank.

En anden risiko med den nye strategi kan være, at APM Terminals vil tabe eksterne kunder, i takt med at forretningen integreres tættere med Maersk Line.

Nykredit: Mest sandsynligt at Oil bliver solgt for sig

Flere chefer er fortid i Maersk: Her er den nye ledelse

Maersk deler sig i to selskaber og får nye chefer

Maersks nye transportenhed bliver investorernes favorit

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også