Mærsks guldkalv står foran mareridtsår

I løbet af den næste måned udløber kontrakter på tre af Maersk Drillings rigge, og på længere sigt kan et massivt markedspres betyde massive nedskrivninger i selskabet.
Foto: Maersk Drilling
Foto: Maersk Drilling
MATHIAS ØRSBORG JOHANSEN OG JOHANNES HARTKOPF-MIKKELSEN

Lediggangen i Maersk Drilling ser inden længe ud til at blive forværret, hvor op mod ni af selskabets i alt 23 rigge er uden opgaver fra september. Det skriver Børsen.

Tallet for ledige rigge er en tredobling af samme tal sidste år, hvor olieprisfaldet endnu ikke havde fundet sin ende. Over for Børsen erkender direktør i Maersk Drilling, Claus Hemmingsen, at markedspresset på det lyseblå konglomerats boredivision er massivt, og at der er behov for en reduktion af antallet af rigge i hele sektoren.

Samtidig lægger analytikere lægger panden lagt i alvorlige folder, når de ser på det fremtidige Maersk Drilling.

"Det vil ikke være overraskende at se nedskrivninger for op til 13 mia. kr. i Maersk Drilling de kommende år," mener således Marcus Bellander, der er analytiker hos Carnegie.

I et interview med ShippingWatch tidligere denne måned fortalte Claus Hemmingsen, at et rateniveau for dybtvandsrigge på under 200.000 dollars om dagen kan mærkes i regnskabet, når raterne for få år siden lå nærmere en halv mio. dollars om dagen.

Derudover pointerede han, at de nuværende dagsrater fortsat er profitable for Maersk Drilling, men at det i højere grad er mulighederne for at få den ganske store flåde af inaktive skibe og rigge ud at arbejde, der er vigtigt for selskabet. Og her er chancerne ikke specielt gode lige nu.

"Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan få flåden ud at arbejde, men må også sige, at udsigterne på den korte og mellemlange bane ikke er specielt gode lige nu. Det positive for os er, at mere end halvdelen af vores enheder er på kontrakter, hvilket i en branchemæssig sammenhæng må anses som godt. Nogle af dem, der er på nyere konktrakter, er så indgået til aftaler med lavere rater end før," sagde Claus Hemmingsen til ShippingWatch.

Divisionen leverede overskud på 2,5 mia. kr. i første halvår af  2016.

Medie: Maersk Oil og Drilling vil modarbejde hinanden

Det nye Mærsk bliver født med skavanker

Nyt Mærsk-bor sendes til Culzean

Medie: Maersk får et energiselskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også