Cowi: Ulykker i Nordsøen kan reduceres

Antallet af uheld og spild af olie på nogle af de mest trafikerede sejlruter kan bekæmpes forholdsvist simpelt, viser en ny omfattende risikovurdering af hele Nordsøen, som Cowi blandt andet har været hovedrådgiver på.
Foto: Gerald Herbert
Foto: Gerald Herbert
KATRINE GRØNVALD RAUN, SHIPPINGWATCH

Landene omkring Nordsøen kan nu sikre det bedste beredskab mod olieudslip og ulykker i området, som rummer på nogle af de mest trafikerede ruter i verden. Den første internationale vurdering af risikoen for netop olieforurening i hele Nordsøen ligger klar, og et sæt nye fælles færdselsregler for de mange skibe i Nordsøen kan være et effektivt redskab, fortæller Carsten Jürgensen fra Cowi, som har været hovedrådgiver på initiativet.

Siden 2013 har eksperter fra Cowi sammen med repræsentanter fra Nordsølandene undersøgt forskellige tiltag til, hvordan man kan reducere risikoen for uheld mellem skibe, skibe og olieplatforme i Nordsøen, vindfarme og grundstødninger. Ved at undersøge forskellige scenarier er det i analysen blevet beregnet, hvilke scenarier, der giver størst gevinst på sikkerheden og miljøfronten målt i kroner og øre.

"Et af resultaterne er, at et nyt TSS-system (Traffic Separation Scheme) vil være forholdsvist billigt at implementere og virkelig regulere trafikken rundt om Skagen, ned om den jyske vestkyst og ned til Rotterdam. Efter murens fald er Ruslands eksport af olie i stor stil gået til det centrale europæiske marked. Meget trafik ned til Rotterdam skal splejses sammen med trafik til og fra Hamborg, hvor der ikke er et TSS-system. Det er der heller ikke rundt om Skagen," forklarer Carsten Jürgensen om TSS, som er et rutesystem under FN's søfartsorganisation IMO.

Et autoværn

Ud for Holland og Tyskland er systemet til gengæld meget udbygget. Men fordi TSS ikke er en del af alle de trafikale knudepunkter i Nordsøen, er det en af de centrale anbefalinger fra analysen ved navn Be-aware. Samtidig er TSS et forholdsvist billigt og enkelt system at sætte i værk, siger Carsten Jürgensen:

"TSS-systemet vil holde den nordgående trafik fra den sydgående ligesom autoværnet på motorvejen. Hvis og når det skal vedtages i IMO, bliver det lettere, når de involverede lande er enige om det."

Problemer med olieudslip i Nordsøen har været værre, end det er i dag. Især ulovlige spild er reduceret, og derfor går bekymringen grundlæggende på uheld som f.eks. kollisioner. Uheldene kan risikere at forurene voldsomt, selv om det sjældent sker. Og med de voksende skibe på verdenshavene, er omfanget af en potentiel ulykke også det større.

Stærk politisk opbakning

At uheld med store skibe faktisk sker, så man i februar i år, hvor et af verdens største containerskibe med plads til næsten 19.000 tyvefodscontainere grundstødte i Elben tæt på Hamborg. Dog uden oliespild. Den nye analyse bygger på skibenes ais-data, der er blevet brugt til at kortlægge trafikken minut for minut, og som viser, hvor tæt skibene sejler på hinanden.

"Den helt store flaskehals er Den Engelske Kanal og farvandet ud for Holland, også på grund af den krydsende trafik. Alle processer er med i beregningerne, fra vi har kortlagt alle skibe i et helt år, til uheld, udslip, hvordan olien driver, hvordan olien bliver bekæmpet og opsamlet, hvor vi har sårbare områder osv. Det gør os i stand til at regne forskellige scenarier igennem og sammenligne deres forskellige effekter i de forskellige områder," siger Carsten Jürgensen.

Projektet er delvist finansieret af EU, mens de ni Nordsølande Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Irland, England, Norge Sverige og Holland har bakket op. Landene har bl.a. bidraget ved at levere information og ekspertise til analysen.

"Nu har landene et fælles redskab, som de kan  udvikle deres fremtidige beredskab efter. Det, at alle landene er enige om analysen, gør, at den også politisk står meget stærkt."

Analysen af Nordsøen følger efter en lignende analyse af Østersøen, som blev lavet tilbage i 2012.

Dansk fartøj kæntret ved Nymindegab

Dong evakuerer 15 i Nordsøen

Dong-skib i flammer ud for Langeland

Ét uheld tidoblede spildstatistik hos Maersk Drilling

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også