Dansk fartøj kæntret ved Nymindegab

Der er risiko for olieudslip fra A2Sea's vindmøllepram, der måtte evakueres i sidste uge, efter at det kæntrede natten til onsdag.

Det er gået fra skidt til værre for A2SEA-fartøjet Sea Worker. For en uge siden sprang trosserne under en bugsering af den 1800 tons tunge jack up-pram fra Frederikshavn til Esbjerg, hvilket betød, at mandskabet måtte evakueres og prammen gå på grund. Men natten til onsdag fik voldsom storm på vestkysten fartøjet til at kæntre, og nu er der frygt for en omfattende olielækage.

Dong evakuerer 15 i Nordsøen

"Problemet er, at der er 178.000 liter diesel ombord, og vi er meget bekymrede for, om der går hul på det,” siger beredskabschef i Brand og Redning MidtVest, Kim Bjerg Vemmelund, i en meddelelse.

Beredskabet har indkaldt forstærkninger fra såvel det lokale politi i Holstebro som fra Beredskabsstyrelsen. Mens A2Sea har sendt et operationshold og to skibe til stedet, mens miljøfartøjet Gunnar Seidenfaden holdes stand by i Hvide Sande havn i tilfælde af udvikling til det værre.

Onsdag middag forlød det, at det 55 meter lange og 33 meter brede fartøj er på vej til næsten at blive vendt helt på hovedet. Men på grund af det fortsat voldsomme vejr i området har det endnu ikke været muligt at komme i gang med at få tømt det forulykkede fartøj for olie, siger A2Sea's adm. direktør Jens Frederik Hansen til EnergiWatch.

Umuligt at komme om bord

"Vi forsøger at forberede tømningen. Men det kræver, at vejret tillader det, og vejrvinduerne ændrer sig hele tiden," siger han, men beroliger - i lighed med Beredskabsstyrelsen - med, at risikoen for et læk aktuelt ikke er overhængende.

"Men selv om det selvfølgelig altid er en risiko, når et skib ikke vender rigtigt, så er der ikke umiddelbart noget, der tyder i retning af et hul."

Det førerløse vindmøllefartøj har som nævnt befundet sig ud for Hvide Sande i en uge. Men det har ikke været muligt på noget tidspunkt at få hverken tømt eller bugseret prammen væk fra stedet, siger Jens Frederik Hansen.

"Vi har stort set ikke engang kunnet komme ombord. Det er lykkedes to gange i få minutter, hvor vi har lukket så meget af som muligt, men derudover har det været meget vanskeligt," siger han.

Uvejret er ikke kun et problem i forhold til at få tømt olien ud af Sea Worker. Det vil også gøre det langt sværere, hvis de mange tusinde liter olie ender med at blive tømt ud i havet.

"Vores udfordring er, at vejret lige nu fortsat er meget blæsende, og det betyder, at det bliver meget svært at samle olien op, hvis der først går hul på det. Der ligger en bjergningsplan, men vi afventer, at det bliver bedre vejr, for det kan simpelthen ikke lade sig gøre at komme til derude på grund af vejret,” siger Kim Bjerg Vemmelund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også