EnergiWatch

Vind-rederi overvejer oliesatsning

2013 ser allerede ud til at blive et godt år for vindmøllerederiet Swire Blue Ocean, der overvejer at gå ind i dekommissionering af olieplatforme.

Indtjeningen ser indtil videre god ud for et 2013, hvor Swire Blue Ocean har kunne tage begge rederiets to installationsskibe i drift. De to vindmølleskibe er fuldt beskæftigede for året, og rederiets andet skib har løst en opgave, der måske kan blive til et nyt forretningsområde i fremtiden.

Det nyeste af skibene, Osprey,  blev taget i drift i marts måned, og skibets første opgave var en dekommissionering af en olieplatform. Netop den opgave har givet ringe i vandet, fortæller adm. direktør Lars Blicher til ShippingWatch.

"Vi har fået en masse interesse fra dekommissioneringsmarkedet. For der er ikke nogen, der har dekommissioneret en platform før på den måde, som vi gjorde det. Det har vist sig, at vores måde er en meget effektiv og økonomisk måde at lave dekommissionering på. Og så er den ikke mindst meget sikker - det er jo noget, som de store olieselskaber har meget fokus på," siger Lars Blicher.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Han ønsker ikke at gå i detaljer omkring måden, dekommissioneringen foregik, fordi rederiet gerne vil beholde deres forretningsfordel.

"Fremadrettet tror jeg, at de her skibe primært vil være beskæftiget i offshore vind og så med nogle afstikkere til jobs i olie og gas, hvis der er plads mellem vindmølleprojekterne. Men hvis der er noget seriøs aktivitet i dekomissionering, vil vi bygge noget nyt til det, som så kunne bruge offshore-vind som plan b. Så kunne vi have flere skibe, der kunne arbejde begge steder med hver deres fokusområde," siger Lars Blicher.

Industrien: Vindmøller skal ud, hvor de ikke kan bunde 

Swire Blue Ocean tog i slutningen af juli 2012 levering af sit første skib, Pacific Orca, og rederiet har altså kun i lidt under et år haft skibe i drift. Lars Blicher har tidligere sagt, at 2012 var et opstartsår, mens 2013 skulle være året, hvor rederiet kunne præsentere et sort tal på bundlinjen. Som det ser ud nu, er han optimistisk.

"Det er svært at sige, hvordan 2013 kommer til at se ud, før året er overstået, for der kan jo også ske noget uforudset. Men lige nu ser det rigtig godt ud."

Tryktest

Driften af Osprey har været lidt af en tryktest af både skibet og organisationen bag, fortæller Lars Blicher.

"Man kan sige, at vi var heldige på den måde, at vi startede med en dekomissionering, hvor vi pludselig havde 110 mand om bord på skibet. Det tryktestede lige organisationen og skibet og alting, eftersom vi havde seks-otte helikopterlandinger om ugen. Det var ikke nogen blød opstart, men det var til gengæld en god start, og det er gået skide godt."

Mærsk-satsning gavner Vestas  

Både Osprey og storesøsteren Orca har således klaret sig godt operationelt og uden uheld, og han er tilfreds med, at det er blevet testet, om skibene og Swire Blue Ocean har kunne håndtere de store opgaver - specielt fordi det har vist sig, at begge kunne klare mosten.

"Det putter meget pres på en organisation, når du har mange små projekter frem for nogle større, langvarige projekter. Så det har været en fin proces at være igennem op til sommerferien, hvor vi har bevist, at vi kan drive begge skibe samtidig. Jeg vil ikke sige, at vi nu er tilbage til business as usual, men vi er ved at være nede på et normalt niveau igen."

Vi skal nok få noget

Mens 2013 altså ser ud til at blive et godt år for Swire Blue Ocean, starter der knap så mange nye projekter i 2014. Årsagen er sene leverancer af transformerstationer til tyske havvindmølle-projekter og dermed en udskydning af projekter, samtidig med en forsinkelse af en udbudsrunde i England. Swire Blue Oceans skibe er dog afsat til eksisterende projekter gennem det meste af 2014 frem til cirka oktober. Lars Blicher peger på, at nogle projekter kan komme til at skride og dermed skabe fin aktivitet for rederiet i hele året.

"Jeg er meget optimistisk i forhold til at finde aktivitet til resten af 2014. Vi skal nok få noget," siger Lars Blicher.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Kigger han lidt længere ud i fremtiden, er det politiske udviklinger på vindmølle-området i lande som England og Tyskland, der interesserer ham. For den politiske opbakning til vindmøller har direkte indflydelse på Swire Blue Oceans forretning. Derfor har Lars Blicher også et håb om, at politikerne snart vil komme med retningslinjer, der strækker sig længere ud i fremtiden. Han så gerne, at der blev lavet faste guidelines for 2030 eller endnu længere ud i fremtiden.

"Du må jo regne med, at vi investerer i et skib, for at det skal være i drift i 25 år, og vi afskriver også over 25 år. Hvis markedet løber tør over femten år, er der jo ikke meget fidus i det. Så hvis vi skal ud og punge nogle kæmpe-investeringer ud, skal vi være sikre på, at der er et stabilt marked. Og det kan man kun få, hvis der er politisk opbakning til det i en årrække fremover," siger Lars Blicher.

Han understreger, at Swire Blue Ocean, fordi rederiet er del af den britiske Swire-koncern har penge at bygge nye skibe for, hvis de rigtige fremtidsudsigter er til stede.

"Koncernen har jo penge til at bygge for, så vi er så heldige, at vi ikke skal i banken og låne penge for at bygge noget nyt. Så hvis vi ser det rette framework og marked for det, så er vi jo helt klar parate til at investere."

 Vestas går målrettet efter britiske kæmpeparker 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs