Ophug af olietankskibe steg 242 pct. i 2021

301 tankskibe med en samlet dødvægt på 14,2 mio. ton blev solgt til skrot sidste år.
Foto: JASON LEE/REUTERS / X01757
Foto: JASON LEE/REUTERS / X01757
AF MARKETWIRE

Tankskibe dominerede markedet for skibsophug i 2021 som følge af en perfekt storm af høj stålpris og lav indtjening.

Det skriver VesselsValue-fragtanalytiker Joey Daly ifølge Bloomberg News.

"Statiske spot- og time charter-rater har ført til, at redere har sendt en stor mængde ældre tonnage til ophug, hvor mange måske er ved at løbe tør for tålmodighed med hensyn til at vente på et opsving i tankmarkedet," skriver fragtanalytikerne ifølge Bloomberg News.

301 tankskibe med en samlet dødvægt på 14,2 mio. ton blev solgt til skrot sidste år. Det er en stigning på 242 pct. fra 88 skibe i 2020.

Blandt de 301 skrottede skibe var 11 af de meget store VLCC-olietankskibe, 17 Suezmax, 33 Aframax, 13 Panamax , 2 Post Panamax og 59 Handy Tankers.

De resterende 166 skibe var små tankskibe.

 

Frygt for nyt kollaps i oliepriserne

Verdens olielagre kan være fyldt op om få måneder 

Olieprisen på himmelflugt efter angreb i Saudi-Arabien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også