EnergiWatch

Verdens olielagre kan være fyldt op om få måneder

Ifølge Rystad Energy vil verdens olielagre inden for få måneder være helt fyldt op. Det kan sende olieprisen ned under ti dollar per tønde, lyder vurderingen.

Foto: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvis den nuværende ubalance i oliemarkedet fortsætter, vil verdens olielagre være fyldte om bare få måneder, vurderer Rystad Energy.

Analysehuset skriver i en opdatering fra fredag, at lidt over tre fjerdedele, 76 pct., af olielagerkapaciteten allerede er fyldt op. Samtidig vil verdens største udbud af olie nogensinde i et enkelt kvartal ramme de globale markeder fra april og give en ubalance på omkring 10 mio. tønder om dagen.

"(...) global lagerinfrastruktur er i problemer og vil ikke være i stand til at tage mere råolie og produkter om bare få måneder," skriver Rystad.

Oliemarkedet har i den senere tid været hårdt ramt af en oliepriskrig mellem især Saudi-Arabien og Rusland og coronavirus, der har sendt prisen for en tønde nordsøolie ned i 25,7 dollar mandag formiddag.

Kan ramme under 10 dollar

Ifølge Rystad vil produktionen af olie overgå efterspørgslen med i snit tæt på 6 mio. tønder om dagen i 2020. Det vil medføre en lageropbygning på 2 mia. tønder i år. Derfor er der brug for, at produktionen af olie bliver begrænset for at gøre lageropbygningen mere bæredygtig.

I alt er omkring 7,2 mia. råolie og olieprodukter lige nu oplagret ifølge Rystad. Heraf står olietankskibe for mellem 1,3 mia. og 1,4 mia. tønder.

Trenden kan i sidste ende sende olieprisen ned i niveauer, der ikke er set i omkring 22 år, lyder vurderingen.

"Ved det nuværende tempo i lageropfyldning er priserne bestemt til at følge samme skæbne, som de gjorde i 1998, da brent (nordsøolie, red.) faldt til et historisk lavpunkt på mindre end 10 dollar per tønde," siger senior oliemarkedsanalytiker Paola Rodriguez-Masiu.

Når det kommer til tankskibe vurderer Rystad Energy, at den samlede kapacitet svarer til 4,6 mia. tønder fordelt på VLCC-, suezmax og aframax-skibe.

Brugen af tankskibe som flydende olielagre er dog ikke nødvendigvis en "bæredygtig" mulighed denne gang, mener analysehuset. Det skyldes dels de store stigninger i tankraterne, hvor en VLCC er gået fra at tjene 20.000 dollar i spotmarkedet til mellem 200.000 og 300.000 dollar.

Det er dels de planlagte produktionsstigniger fra Opec+lande, der har reduceret omfanget af ledige tankskibe til at blive flydende lagre.

Her har Saudi-Arabien eksempelvis allerede sat sig på et stort antal VLCC-skibe, skrev Bloomberg i sidste uge.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Rystad Energy regner med konkursbølge i olieindustrien

Rystad: Coronavirus påvirker europæisk gasforbrug kraftigt

Wintershall Dea går videre med udbygning af dansk oliefelt

Greenpeace beskylder dansk oliebranche for greenwashing

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere