EnergiWatch

Olielobby vil have Trumps støtte til svovlkrav

USA bør bakke op om svovlkravene til skibes brændstof og indføre dem i god tid. Sådan lyder det i et brev til Det Hvide Hus fra den magtfulde amerikanske olielobby, som nu øger presset på præsident Donald Trump.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Nicholas Kamm

Den magtfulde amerikanske olieindustri øger nu sit pres på præsident Donald Trump for at få ham til at bakke op om svovlkravene i international søfart.

Torsdag har en koalition af lobbyorganisationer sendt et brev til Det Hvide Hus, hvor de opfordrer USA's regering til at indføre de kommende krav til svovlindholdet i skibes brændstof i god tid.

Det skriver nyhedsmediet Politico.

De seneste år har de amerikanske olieselskaber brugt tid og penge på at gøre sig klar til svovlkravene fra IMO, som træder i kraft 1. januar 2020. Herefter må skibe kun sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 pct.

Det betyder, at der skal produceres nye og dyrere typer af brændstof, mens raffinaderierne også skal have infrastrukturen klar til at møde efterspørgslen fra rederier over hele verden.

Derfor har det vakt bekymring i olieindustrien, at Donald Trump angiveligt er blevet usikker på, om USA vil bakke op om kravene.

Hans tvivl skyldes tilsyneladende, at de nye regler kan være med til at gøre benzin dyrere, hvilket er et sprængfarligt emne i flere af de stater, hvor Trumps kernevælgere bor.

I brevet skriver nystiftede Coalition for American Energy Security (CAES), at svovlkravene kan ende med at blive en stor fordel den amerikanske olieindustri, fordi den er bedre forberedt end sine konkurrenter i eksempelvis Rusland, Venezuela og Iran. Derfor bør USA indføre og håndhæve kravene, lyder det.

CAES blev stiftet i januar 2019 og består af American Petroleum Institute, American Fuel & Petrochemical Manufacturers, Domestic Energy Producers Alliance og United Steel Workers.

Blandt medlemmer i lobbyorganisationerne finder man oliegiganter som Exxon Mobil, Chevron og Conocophillips.

Rederierne har fået øjnene op for biobrændstof

I 2020 skal Frederikshavn levere 150 ton LNG om dagen 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs