It-bøvl hos el-selskaber forsinker regninger til tusinder af kunder

100.000 el-kunder har ikke fået deres seneste elregning. Årsagen er it-bøvl. Især solcelleejere og elvarmekunder mangler at få deres rudekuvert.
Foto: Lars Skaaning, Polfoto
Foto: Lars Skaaning, Polfoto

I omegnen af 100.000 danske el-kunder har måttet se langt efter deres el-regning, hvis de da overhovedet har bemærket, at den er udeblevet. Det skriver DR, som beretter, at årsagen til de manglende regninger skyldes bøvl med et nyt it-system hos både Energinet.dk og mange af landets el-selskaber.

"Der bliver arbejdet på højtryk i det ganske land for at få de her systemer op at køre, så man kan sende regninger til alle kunder," siger Kamilla Thingvad, afdelingschef i brancheforeningen Dansk Energi, til DR.

Det ny it-system hos det statslige Energinet.dk skal sikre, at man fremover kun modtager regninger fra et el-selskab, hvor man tidligere har fået fra flere selskaber.

Men nu er der opstået tekniske problemer hos både Energinet.dk og hos mange af landets elselskaber. Derfor har man ud fra et forsigtighedsprincip valgt at holde regningerne tilbage, da el-selskaberne ikke vil sende forkerte regninger ud til sine kunder.

Coop bruger 300 mio. kr. på at spare strøm

SE får hug for at vildlede forbrugere

Elmålere afslører skunklaboratorier

Eon får dyrt smæk for forfejlet målerudskiftning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også