Nyt tal viser store CO2-besparelser fra danske Teslaer

Den danske stat går glip af en mærkbar CO2-reduktion, hvis nye afgifter sætter en stopper for salget af Teslaer.
Foto: Tesla
Foto: Tesla

Regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale om at indføre en udfasning af den afgiftsfritagelse, som elbilerne ellers har nydt godt af, vil sandsynligvis ramme det danske CO2-regnskab direkte.

Det viser beregninger foretaget af Trafik- og Byggestyrelsen op til vedtagelsen af de nye afgifter i begyndelsen af oktober.

I følge de ikke tidligere offentliggjorte tal sparer en Teslas Model S85 samfundet for 1330 kg CO2 om året set i forhold til en typisk mellemklassebil som en Skoda Octavia 1,2 TSI. Sammenligner man Teslaen med en tilsvarende luksusbil som en Audi Q7 2.0 TFSI, så er den årlige besparelse i CO2 ved at køre Tesla frem for Audi på 1868 kg. Og det er vel og mærke ved et energimiks som gennemsnittet i Danmark i 2014.

I følge tallene fra Trafik og Byggestyrelsen står besparelsen i CO2-udledningen kun til at blive større i de kommende år, efterhånden som mere og mere af samfundets elforbrug bliver leveret fra vindenergi.

Ved et energimiks på 50 procent vindstrøm og 50 procent elsproduktion svarende til gennemsnittet i 2014 vil en Tesla Model S85 udlede 1963 kg mindre CO2 end en Skoda Octavia og 2501 kg CO2 mindre end en Audi Q7.

Det fulde notat fra Trafik- og Byggestyrelsen findes her.

Her er aftalen om elbiler  

Store Teslaer mindre grønne

Tallene er mindre gunstige for de større Tesla-modeller som den firehjulstrukne P85D - her er den årlige besparelse i forhold til en Audi Q7 2.0 TFSi blot på 924 kg CO2 i følge tallene fra Trafik- og Byggestyrelsen.

Regeringens aftale om øget afgift på elbiler indeholder en skæringslinje på 0,8 mio. kr. - over loftet betales der fra 2016 fuld afgift, mens der under loftet betales en andel af afgiften, som så stiger henover perioden.

En oversigt med priseksempler fra Skatteministeriet viser, at en Tesla S 70D, som i dag har en pris på 589.000 kr. næste år kommer til at koste 739.000 kr. - altså en stigning på 31 pct.

Prisen på bilen hæves som følge af indfasningen af afgifter henover årene og vil efter beregningerne komme til at koste 1.141.500 kr. i 2020.

For Teslas topmodel - Tesla S P85D - ser regnestykket endnu mere grumt ud: Hvor den i dag koster 875.000 kr. sendes prisen efter årsskiftet op på 1.522.400 kr. - altså en stigning på 81 pct. - mens den i 2020 vil koste 1.807.100 kr.

I følge Jyllands Posten forhandler regeringen og Liberal Alliance netop nu om en afgiftsreform på store biler, der vil sænke registreringsafgiften på især de dyrere benzinforbrugene biler.

Tesla: Ny aftale er lig med afvikling af elbiler 

DE ærgrer sig over stigende afgifter på elbiler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også