Førerløse biler fører til markant stigning i brændstofforbruget

En amerikansk undersøgelse forudser, at de kommende førerløse biler vil øge brændstofforbruget, selvom der vil komme færre biler på vejene.
Foto: Ole Lind
Foto: Ole Lind

Flere firmaer har kastet sig ind i kapløbet om at fremstille den første godkendte bil, som kører selv, men hvis de biler bliver lige så almindelige som mikrobiler i Danmark, vil det fører til øget brændstofforbrug. Det fastslår en ny undersøgelse, som er foretaget af forskere fra University og Michigan i Ann Arbor, skriver Bloomberg, ifølge borsen.dk.

Det er på grund af, at en selvkørende bil vil køre flere ture, for at udføre de samme opgaver, som en typisk familie vil gøre med for eksempel indkøb og hentning af børn. Undersøgelsen viser også, at flere vil komme til at dele en bil. Det vil betyde, at amerikanerne vil eje 43 procent færre biler, men bruge dem 75 procent mere.

"Det kan være, at det, at køretøjet bliver delt, ender med at øge kilometertallet på grund af alle disse forbindende ture. Nettoeffekten vil sandsynligvis være en stigning i kilometertallet, og generelt er det sådan, at jo flere kilometer man kører, jo mere brændstof bruger man."" siger Brandon Schoettle, der er forsker ved University og Michigans transportforskningsinstitut.

Ifølge Brandon Schoettle vil en førerløs bil dog også kunne spare lidt på brændstoffet, da den, modsat mennesker, ikke spilder brændstof med at trykke speederen i bund, hoppe på bremsen og være bedre til at undgå trafikpropper og rødt lys.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også