EnergiWatch

SE vil sikre klimavenlig køling til lastbiler

Det skal være slut med store lastbiler, der holder med tændte dieselmotorer for at nedkøle fragt på danske rastepladser. I hvert fald hvis det står til nyt projekt mellem SE og den danske godsbranche.

Foto: DFDS

Alt for meget CO2 sendes direkte op i atmosfæren over de danske rastepladser. Lastbiler med kølevarer i fragtrummet er nemlig afhængige af en kørende dieselmotor for at holde varerne kolde, når chaufførerne tager deres lovpligtige hvil.

Men det spild af diesel - med medfølgende klimabelastning og støj - vil den danske fragtbranchen og energiselskabet SE nu gøre op med.

Derfor installerer SE en række el-opladningsstationer på udvalgte rastepladser ved blandt andet Padborg og Kruså - steder, hvor en meget stor del af den danske varetransport kommer forbi.

20 procent af alle lastbiler, der parkerer ved den dansk/tyske grænse, er kølebiler. Ved at bruge ladestik frem for lastbilens motor, kan man opnå besparelser i dieselforbruget til køling på mellem 50 og 80 procent, vurderer SE. Der kører 4000 kølelastbiler på vejen om dagen i det sydjyske.

"For os i transportbranchen har klima og miljø været et fokusområde i mange år, og vi er udemærket klar over, at vi i transportsektoren har en stor rolle at spille i at nedbringe Danmarks CO2-udslip. Ved at erstatte diesel med el til køling, kommer vi et skridt nærmere i vores bestræbelser på at skabe en mere grøn transport. Samtidig tilbyder løsningen en god økonomi for vognmændene og et mere behageligt arbejdsklima for chaufførerne, der slipper for støjen fra motorerne, når de skal hvile," siger Poul Bruun, innovationsdirektør hos ITD Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

Ellastbiler på vej

Projektet med de nye kølestik er en del af SE's satsning på at nedbringe energiforbruget hos de sydjyske erhvervskunder. En af de kunder er vognmand Mogens Therkelsen, der har base i Padborg,

"Som virksomhed vil vi gerne være på forkant i forhold til miljøkrav, og her er en mulighed, der er lige til. Vi tror meget på idéen, hvis opladningspladserne bliver på centrale parkeringspladser, hvor de er gode lysforhold og ordentlig sikkerhed. Så længe det er opfyldt, så er vi meget positive over for at udnytte muligheden endnu mere," siger Mogens Therkelsen.

Hos ITD ser man kølestikkene som et første skridt mod mere el i lastvognstransporten.

"Udviklingen inden for fragt går rivende stærkt lige nu, og vi tror på, at vi snart vil se hybrid - altså et miks mellem diesel og strøm - blive endnu mere udbredt i lastbilerne. Deciderede el-lastbiler ser vi allerede nu inden for blandt andet renovation i byerne, og det vil blive langt mere udbredt i de kommende år," siger Poul Bruun. 

Elbiler kan snart blive gratister på Aarhus' p-pladser 

Verden trykkede på CO2-bremsen i 2014 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs