EnergiWatch

Rockwool har appetit på USA's sydøstlige hjørne

Ny fabrik i Tennessee skal bane vejen for stenuldsproducenten i et nyt område af USA.

Amerikanerne - og ikke mindst kvinderne - kan godt se pointen i at bruge stenuld fra Rockwool, når huset skal isoleres, og de store amerikanske gør-det-selv-forretninger kan se fidusen i at sælge det.

Derfor har oplever det danske firma så stor efterspørgsel i USA, at selskabet nu åbner en ny fabrik i Tennessee i staten Mississippi, som skal udvide selskabets forretning på det store marked, skriver Berlingske i dag.

"Home Depot og Lowe, som har omkring 5.000 butikker i USA, mener ikke længere, at de kan komme uden om os, når det gælder isoleringsmateriale. Når fabrikken i Tennessee er oppe at køre, vil vi udvide vores marked til også at omfatte det sydøstlige USA, og vil være tilstede i mere end halvdelen af kædernes butikker," siger Eelco van Heel udtaler til avisen, som også skriver, at markedsundersøgelser viser, at det især er de amerikanske kvinder, der får deres handymænd til at købe Rockwools produkter.

Rockwool sidder på 25 pct. af markedet for isoleringsmateriale i gør-det-selv-segmentet i Canada og i de to store gør-det-selv-kæder, Home Depot og Lowe.

Den nye fabrik vil rumme ca. 150 ansatte, når de 900 mio. kr. dyre faciliteter er i omdrejninger.

Præsident Barack Obama har tidligere på året annonceret, via det amerikanske miljøtilsyn, at landets CO2-udledninger skal ned, og den amerikanske brancheorganisation NAIMA arbejder for at få isolering direkte nævnt i de nye CO2-regler, hvilket vil gavne et selskab som Rockwool.

Rockwools vækst sat på pause i Rusland

Rockwool: For høj indtjening skræmmer kunderne væk

Nordmænd sænker Rockwool-kursmål

Rockwool-chef: Kina bevæger sig langsomt fremad 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs