Er dette den nye duks blandt elbiler?

Varmepumpe skal give E-Golf længere rækkevidde i det danske klima.
Udefra er der stort set ingen forskel på en e-Golf og en Golf med forbrændingsmotor
Udefra er der stort set ingen forskel på en e-Golf og en Golf med forbrændingsmotor
AF KURT HEDEVANG

Elbilerne kan få en ny duks i klassen, når Volkswagens e-Golf er klar til det danske marked i løbet af efteråret.

Golf-modellen har i årevis været en vigtig bil for VW i Danmark, og Golfen har lagt navn til en hel klasse af kompakte mellemklassebiler. I øvrigt er den Europas mest solgte bil.

Derfor har elbiloperatørerne i Danmark også haft store forventninger til, at modellen kan være med til at skabe større interesse for elbilerne.

VW i Danmark kan nu oplyse, at priserne for e-Golf vil begynde ved 290.000 kr. Det er stort set samme pris som BMW i3, der koster fra 282.000 kr.

Clever: Kræver tålmodighed at slå igennem

Samarbejde med Clever

Volkswagen samarbejder med elbiloperatøren Clever om ladeløsninger og adgang til Clevers landsdækkende netværk af ladestandere. Det står dog kunder frit for at vælge en anden elbiloperatør.

"Men vores samarbejde med Clever vil nok være det bedste tilbud," vurderer Thomas Hjortshøj fra VW's danske presseafdeling. Han forventer, at e-Golf vil være klar i Danmark i løbet af september.

Nye penge på vej til dansk elbilselskab

Varmepumper øger rækkevidde

Elbilerne har indtil nu skulle overvinde kundernes frygt for, at den begrænsede rækkevidde kan være et problem i hverdagen - og især i vinterhalvåret, hvor lave temperaturer yderligere kan gå ud over batteriernes effekt.

Det har Volkswagen forsøgt at tage højde for ved at koble en varmepumpe til det elektriske varmeanlæg og aircondition-anlæggets kompressor. Det skulle ifølge VW øge rækkevidden om vinteren med 30 pct. sammenlignet med et anlæg uden varmepumpe.

Danske millioner i ny elbil-teknologi

Varmepumpen udnytter varme dels fra den omgivende luft og dels fra bilens drivlinje. Varmepumpen er standard på de danske modeller.

"Det har vi valgt af hensyn til det danske klima," fortæller Thomas Hjortshøj.

Varmepumpen mangler i den elektriske minibil e-up! Til gengæld benytter konkurrenten Renault Zoe også et varmepumpesystem for at øge rækkevidden. Det har været med til at give Zoe gode anmeldelser hos testkørerne.

Rækkevidde på op til 190 km

Den elektriske Golf vil ifølge VW få en rækkevidde på op til 190 km.

VW gør opmærksom på, at bilen afhængig af rute, kørestil og last vil have en reel rækkevidde på 130-190 km. Og den kan blive reduceret ved lave temperaturer.

Tesla i vild fremgang

Den elektriske Golf har en elmotor på 85 kW, hvad der svarer til 115 hk. Motoren kan rotere med op til 12.000 omdrejninger i minutter, og den har et drejningsmoment på 270 Nm. Accellereationen 0-100 km/t kan overstås på 10,4 sek., mens tophastigheden er begrænset til 140 km/t.

Flere lademuligheder

Golfen kan lades op på flere måder. Det kan gøres via en almindelig stikkontakt, men så tager en opladning 13 timer.

Med en ladeboks på 3,6 kW kan en fuld opladning klares på 8 timer. Men til bilen kan også leveres et såkaldt combostik, der kan bruges til hurtigladestationer. Så kan batteriet lades op til 80 pct. på 30 min. Combostikket er ekstraudstyr.

Bilens lithium-ion-batteri har en effekt på 24,2 kWh. Batteriet alene vejer 318 kg, hvad der bringer bilens køreklare vægt op på 1.585 kg. Det tilsvarende tal for en Golft 1,6 TDI er 1.313 kg.

To spareindstillinger

For at opnå længere rækkevidde indvindes bremsenergi, og føreren kan vælge mellem tre køreprofiler. Der er en normalindstilling og to mere økonomiske indstillinger - Eco og Eco+.

Når køreren vælger et af de to programmer reduceres effekten i motor og aircondition. Dermed bliver accelerationstider og topfart lavere.

I forhold til en almindelig Golf 1,6 TDI er vindmodstand og dækkenes rullemodstand reduceret med 10 pct. Det er bl.a. sket med en mindre åbning i kølergrillen og afdækningspaneler under bunden.

En positiv oplevelse

JP Aarhus Motor bringer i øvrigt på lørdag en test af VW e-Golf. Redaktør Christian Schacht har været i Berlin for at prøve bilen, og han er begejstret.

"Den nye e-Golf fungerer fremragende som elbil og kandiderer, sammen med BMW i3, til at være den bedste elbil lige nu i klassen omkring 300.000 kr. I modsætning til i3, er e-Golf tilpas anonym, så man ikke behøver fortælle hele verden, at man kører elbil. Samtidig viser den første prøvekørsel, at den strækker strømmen rigtigt langt der, hvor elbilen for alvor hører hjemme, nemlig i storbyerne," lyder det fra Christian Schacht.

"En anden fordel ved e-Golf er dens letkørthed. Her sætter man sig bare ind og kører. Faktisk tænker man næsten ikke over, at det er en elbil. Altså bortset fra, når man kører ud på motorvejen, hvor strømmen på batteriet bliver tappet alt for hurtigt – som på alle andre elbiler," tilføjer Christian Schacht.

Københavnsk eltaxa-projekt overlevede tre uger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også