Clever: Elbiler vinder på driftsøkonomi

Et fair budget, mener FDM, mens Bilbasen peger på usikkerhed i forudsætningerne.
Nissan Leaf | Foto: ....
Nissan Leaf | Foto: ....
AF KURT HEDEVANG, EPN.DK

Hvis de danske bilister blot ville se mere på de løbende driftsudgifter i stedet for kun at se på anskaffelsesprisen, ville elbilerne få større udbredelse på det danske bilmarked.

Det er holdningen hos de fleste aktører i elbilbranchen, og nu har elbiloperatøren Clever lavet nogle beregninger, der underbygger budskabet.

Luksusbiler kan sælges som elbiler

E.ON-chef: Elbilen har stor fremtid i Danmark 

Clever har regnet på priserne

Clever har regnet på driftsudgifterne over fem år for elbilerne Volkswagen e-up!, Nissan Leaf og Renault Zoe og sammenlignet med fem almindelige biler. Her er dog ikke sat navne på, men der er valgt biler i fem prisklasser.

Der er regnet med, at bilerne alle kører 20.000 km om året, og Clever har lavet beregningerne med udgangspunkt i bilistorganisationen FDMs model.

Se Clevers beregninger her: Clevers-beregninger

Mikrobilen stadig billigst

Beregningerne viser, at den billigste bil at køre i for danskerne stadig vil være mikrobilen med en pris op til 100.000 kr. Clever har beregnet en kilometerpris på 2,93 kr. for disse biler.

Den billigste elbil, Volkswagen e-up! er dog tæt på med en kilometerpris på 2,96 kr. Elbilerne Renault Zoe og Nissan Leaf har Clever beregnet til henholdsvis 3,26 og 3,71 kr. per km. I prisen er medregnet udgiften på knap 5.000 kr. til en ladestander derhjemme.

Omvendt har almindelige biler fra 150.000 kr. til 350.000 kr. en kilometerpris mellem 3,48 og 5,77 kr.

"Danmark burde være elbil-land" 

Clever: Elbilen billigere i drift

"Elbilen har fået ry af at være dyr, og ser man udelukkende på indkøbspris, så er den også i skarp konkurrence med minibilerne.

Men ser man på den samlede udgift forbundet med elbilen – så behøver det dog ikke at være dyrere at køre i elbil end i en sammenlignelig brændstofbil, tværtimod.

Det viser et nyt elbilbudget, der ser på alle omkostningerne ved at have bil, som vi har udarbejdet på baggrund af FDM’s bilbudget 2013," siger Lars Bording, der er administrerende direktør i Clever.

Tysk bilindustri langt fra CO2-mål 

Se på driftsudgifterne

Han opfordrer derfor de danske bilister til ikke kun at se på bilens anskaffelsespris.

"De fleste forbrugere fokuserer primært på indkøbsprisen frem for at se på de samlede omkostninger. Hvis forbrugerne i stedet kiggede på totalomkostningerne, når de købte bil, så ville de se, at investeringen i en elbil både er CO2-neutral og økonomisk meget attraktiv. Især fordi vi giver 1 kr. tilbage pr. kilowatt-time, når vores kunder lader deres elbil op fra en ladeboks derhjemme," tilføjer Lars Bording.

Muligheden for at få 1 kr. i rabat per kilowatt-time gælder både private og virksomheder. Men det kræver et abonnement hos en elbiloperatør.

Renault vil købe Better Place-biler tilbage 

FDM: Et fair budget

Hos FDM siger forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen god for Clevers beregninger - dog med et par forbehold.

"Min umiddelbare mening er, at Clever har lavet et meget seriøst forsøg på at lave en fair sammenligning mellem elbiler og almindelige biler. Men man skal lige være klar over, at beregningerne for elbiler gælder Clever-kunder," siger Allan Skytte Christensen.

Han henviser bl.a. til den billigere forsikring for elbiler.

"Den pris gælder, for Clever har en aftale med et forsikringsselskab. Derfor kan prisen være en anden, hvis man som elbilejer vil have forsikringen i et andet selskab," forklarer han.

"Desuden er der tale om et budget. Det er ikke historik," tilføjer Allan Skytte Christensen.

Tvivl om værditabet

Samtidig tager han et par andre forbehold.

"Vi har endnu ingen erfaringer med, hvad reparationer på en elbil koster, og samtidig er værditabet den store joker. Jeg har en formodning om, at det måske vil være større på en elbil. Men ellers har Clever lavet meget realistiske beregninger. Hos FDM regner vi for eksempel ikke med EU-normerne for brændstofforbrug, fordi langt de fleste bilkøbere ikke kører så langt på en liter brændstof, som bilproducenterne opgiver," siger Allan Skytte Christensen.

Samtidig mener han, at priserne på elbiler fortsat er en barriere for mange bilkøbere.

"Minibilerne tegner sig for cirka 75 pct. af nybilsalget i Danmark. Når forbrugerne skal vælge mellem bilen til 100.000 og en elbil til det dobbelte, vælger de stadig den billige bil," vurderer Allan Skytte Christensen.

Fem år er lang tid

Hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk har markedsanalytiker Jan Lang flere forbehold. Dog ikke til beregningerne som sådan, men til forudsætningerne.

"Brugtbilmarkedet er et ekstremt dynamisk marked, og fem år er en meget lang tidshorisont. Vi laver maksimalt beregninger for fire år, fordi usikkerheden ellers bliver for stor," siger Jan Lang.

Som eksempel nævner han, at priserne på brugte biler i den såkaldte firmabilklasse lige nu er stigende, fordi der er mangel på disse biler.

"Hvis vi i 2009 havde vurderet gensalgsprisen for disse biler, ville den have været anderledes i dag. Og der er endnu mere usikkerhed, når det gælder elbilerne. De har for eksempel en afgiftsfritagelse frem til udgangen af 2015 - men hvad så?" spørger Jan Lang.

Forskel på bilmærkerne

Han mener, at det også er med til at øge usikkerheden, at Clever ikke har sat navne på de almindelige biler.

"Dermed mener jeg, at Clever tegner et lidt for positivt billede af elbilerns afskrivning og et lidt for negativt billede for de almindelige bilers afskrivning. Inden for de forskellige segmenter er der nemlig meget stor forskel på afskrivningen fra mærke til mærke - eksempelvis fra VW til Suzuki," forklarer Jan Lang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Læs også