EnergiWatch

GM og Honda fletter fingre om nye brintbiler

Udviklingen af brintbiler står til at tage stort skridt fremad, efter at to af verdens største bilproducenter n går sammen om næste generation af de CO2-venlige biler.

Verdens nummer ét og to i patenter inden for teknologier til brintbiler slår nu pjalterne sammen.

Amerikanske General Motors og japanske Honda offentliggjorde for nylig, at de frem mod 2020 sammen vil udvikle et nyt brændselcellesystem til biler herunder teknologi til at opbevare brint. Samtidig vil de to selskaber arbejde med andre interessenter om at udvikle og udbygge infrastruktur til brintoptankning, som er afgørende for udbredelsen af de CO2-venlige biler, lyder det i en meddelelse fra de to store bilproducenter.

GE og Honda har været aktive inden for teknologien i mange år og anses som pionererne inden for brintbiler, og til sammen har de to selskaber i alt 1200 patenter inden for brændselsceller.

Samarbejdet beskrives i flere medier som et boost til brintbilsudviklingen, som efter stor hype for år tilbage er blevet overhalet indenom på opmærksomhedskalaen af hybrid- og elbiler.

Men det vil de to bilgiganter lave om på:

"Blandt alle nul-CO2-teknologier har brintbiler en klar fordel i forhold til rækkevidde og optankningstid, som er lige så god som for almindelige benzinbiler. Honda og GM er ivrige efter at accelerere markedspenetrationen af denne rene mobile teknologi," lød det fra Takanobu Ito, CEO hos Honda, i meddelelsen, som samtidig lagde vægt på, at den nye teknologi skal gøre de ellers dyre brintbiler mere økonomisk tilgængelige for forbrugerne.

Aftalen kommer i kølvandet på en række andre alliancer mellem store bilselskaber inden for brintteknologi. Toyota og BMW har således for nylig indgået et brintbilssamarbejde, ligesom også Daimler, Ford og Nissan er gået sammen.

Elbilmarkedet er næsten dødt 

Også Danmark tager del i udviklingen. Københavns Kommune fik således i begyndelsen af juni overdraget 15 Hyundai brintbiler ved åbningen af den første af tre brinttankstationer i København frem mod 2015.

Bilerne er indkøbt med støtte fra EU i et fælles samarbejde mellem en række skandinaviske byer, samt London, og frem mod 2015 skal 85 procent af kommunens personbiler være udskiftet til el- eller brintbiler.

Så kom der brintbiler i Danmark 

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Blå blok skyder DF's gasforslag ned

Liberal Alliance og Nye Borgerlige er med på at få Nordsøaftalen genåbnet, men Venstre og De Konservative afviser blankt. For dyrt, besværligt og klimamæssigt problematisk, lyder det fra de to største borgerlige partier.

Eaton etabler ny fabrik i Finland

Det irsk-amerikanske strømstyringsselskab har valgt at placere en UPS-fabrik i Finland, der skal bidrage til at imødekomme voksende efterspørgsel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs