EnergiWatch

E.ON og OK åbner gastankstationer

For første gang kan de københavnske billister snart tanke gas direkte fra tankstationen. Den tyske energigigant E.ON åbner sammen med OK tre gastankstationer i Storkøbenhavn.

Foto: Eon

Gas er på vej mod et mindre gennembrud som brændselstof i danske biler. Den tyske energigigant E.ON åbner i samarbejde med OK tre gastankstationer i København, og planen er, at flere skal følge efter.

Gas som brændsel i biler og busser er et stort set ikke eksisterende marked i Danmark, mens det i blandt andet Tyskland og Sverige har store markedsandele. Også i USA er gasbiler på hastig fremmarch - understøttet af præsident Obama og den amerikanske skifergasrevolution, der er på vej til at gøre USA selvforsynende med gas. At gas også har en fremtid hos de danske billister, føler man sig overbevist om hos E.ON.

Biogas ulovligt fritaget for afgifter

"I København og de fleste andre større danske byer er naturgassen umiddelbart tilgængelig, og det er derfor oplagt at udnytte det meget veludbygget naturgasnet til at distribuere energi til køretøjerne i byområderne, ikke mindst når man samtidig skal mindske luftforureningen," siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

Sverige langt foran

I Sverige kører en stor del af busserne i dag på gas i byområder, og udbygningen fortsætter. I f.eks. Skåne er det planen, at alle bybusser skal køre på CO2-neutral biogas i 2015. Tanken er da også, at det primært vil være busser og lastbiler, der er målgruppen i Danmark.

"Køretøjer på gas er dyrere end dieselkøretøjer, og der er brug for økonomisk tilskyndelse, hvis større flådejere som f.eks. busselskaber, der typisk anvender diesel i køretøjerne, skal skifte til gas. En mulighed kunne også være at give gaskøretøjer præferencestatus i byområder, der er plaget af luftforurening," siger Tore Harritshøj.

Audi satser på hybrid- og gasbiler 

I 2012 var der 1,7 mio. gasbiler i Europa, men bilerne er altså endnu ikke slået igennem i Danmark. Det skyldes i følge både E.ON og OK, at rammevilkårerne ikke har været på plads.

"Fra politisk hold bør der lægges vægt på, at naturgas blandet med biogas kommer til at indgå som et integreret element i en samlet strategi for transportsektoren for at sikre størst mulig CO2-fortrængning. Det vil gøre teknologien endnu mere værdifuld," siger Jørgen Wisborg, adm. direktør i OK.

Biogas vigtig

Netop biogas er afgørende for, at gas i transportsektoren medvirker til en nedbringelse af CO2-udledning. Udgør biogas 50 procent af transportgassen, reducerer det CO2-udslippet med 60 procent sammenlignet med en benzinbil.

Den første af de tre gastankstationer åbner ved OK's anlæg på Jydekrogen i Vallensbæk omkring årsskiftet.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs