Fagforening og bilfabrikanter forhandler om fremtidige batterifabrikker

Arbejdspladser på batterifabrikker, der endnu ikke eksisterer, er et vigtigt punkt i forhandlinger mellem bilproducenter og ansatte.
Der har længe været strejke blandt ansatte hos amerikanske bilproducenter | Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix
Der har længe været strejke blandt ansatte hos amerikanske bilproducenter | Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Det mest afgørende punkt i forhandlingerne om nye fireårige overenskomster mellem den amerikanske fagforening United Auto Workers og bilfabrikanterne General Motors, Ford Motor og Stellantis, er jobs på batterifabrikker, der endnu ikke eksisterer.

Det skriver Wall Street Journal.

Fagforeningen forhandler lige nu nye overenskomster, der omfatter omkring 146.000 ansatte hos General Motors, Ford Motor og Stellantis.

Løn og pension har været centrale spørgsmål i forhandlingerne om de nye overenskomster, men det er fremtiden for næsten et dusin amerikanske batterifabrikker, som bilfabrikanterne har planlagt, der er blevet det afgørende punkt i overenskomstforhandlingerne for de tre bilproducenter og fagforeningen, skriver avisen.

Fagforeningsledere har udtrykt bekymringer om tab af jobs, når industrien skifter mod produktionen af elektriske køretøjer og mange af motor- og transmissionsfabrikkerne uundgåeligt vil blive lukket.

Fagforeningens fokus er derfor nu på at sikre en retfærdig overgang til elektriske køretøjer. Ifølge Shawn Fain, der er fagforeningsleder, bør de fremtidige batterifabrikker blive dækket af overenskomsterne for at få sikret rimelige lønforhold og fordele for fabrikkernes ansatte, skriver Wall Street Journal.

De tre bilfabrikanters batterifabrikker bliver udviklet i samarbejde med asiatiske selskaber, hvilket komplicerer fagforeningens kamp for at få dem omfattet af overenskomstforhandlingerne.

Sammenlagt har de tre bilproducenter investeret mere end 20 mia. dollar i batterifabrikkerne, og forventer at tilføje tusinder af nye jobs over de næste mange år på fabrikkerne, skriver avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også