EnergiWatch

Oliebranchen gør klar til indtog af elbilmarkedet

Sommeren 2018 blev tidspunktet, hvor endnu en af tunge spillere i olieindustrien gik ind med investeringer i opladningsløsninger til elbiler. Danske Clever frygter dog ikke at blive udkonkurreret.

Foto: PR BP Ventures

Når man ser på BP's egne prognoser, så kommer det langt fra som nogen overraskelse, at det britiske gas- og olieselskab tidligere på sommeren valgte at købe Storbritanniens største elbiloperatør, Chargemaster, for lidt over 1 mia. kroner.

BP tror nemlig fuldt og fast på, at elbilen kommer. En vækst i elbilbestanden i Storbritannien fra 135.000 i 2017 til 12 mio. i 2040, lyder prognosen fra BP. Dermed vil elbiler sende traditionelle benzin- og dieselbiler ud i nødsporet. En tendens, BP forventer vil gælde for alle markeder i verden.

En velkommen forandring for klimaet, men en alvorlig hovedpine for selskaber som BP, der både lever af at finde, forfine og sælge den benzin og diesel, der hidtil har holdt vores trafik i gang.

Løsningen er enkel, hvis man spørger BP. Udbyg det eksisterende netværk af benzinstationer med opladningstilbud, samtidig med at man opstiller og udvikler lademuligheder under BP-navnet i parkeringshuse, i private indkørsler og ved store firmaer.

"Hos BP tror vi på, at hurtig og enkel opladning er kritisk for at understøtte den succesfulde udbredning af elbiler. Ved at kombinere BP's og Chargemasters ekspertise, erfaring og aktiver, når vi et afgørende skridt i retning af at tilbyde forbrugerne hurtig opladning ved BP's tankstationer på tværs af Storbritannien, hvilket vil gøre BP til den største leverandør af energi til CO2-venlig transport," lød det fra Tufan Erginbilgic, adm. direktør for BP's salgsdivision, da selskabet lancerede opkøbet af Chargemaster.

Shell gør klar til krig om kunderne

BP er ikke alene om interessen for infrastruktur til elbiler. Også den britisk-hollandske oliegigant Shell har investeret massivt i opladning af elbiler. Det er sket i form af udbygningen af Shell Recharge, der tilbyder ladestationer på det britiske marked, og så er det ikke mindst sket ved opkøbet i 2017 af New Motion i Holland, der med 100.000 brugere er en af Europas største udbydere af opladning til elbiler. Derudover har Shell indgået samarbejde med blandt andet BMW, Ford, VW og Daimler om ladestationer i op til ti europæiske lande i form af samarbejdet Ionity.

Senest skridt fra Shell kom så i mandags, hvor selskabet gennemførte en finansiering af iværksætterfirmaet Ample, der har modtaget 31 mio. dollar fra blandt andet Shell og Repsol til at udvikle en ny teknologi til opladning af elbiler. En teknologi, selskabet indtil videre går meget stille med.

"Elbiler inden for person- og varetransport øger langsomt men sikkert markedsandele. Ved at kombinere Amples teknologi med Shells eksisterende netværk inden for detail og benzintanke, så får vi en position, hvor vi meget hurtigt kan udvikle dette nye forretningsområde," lød det fra Steve McGrath, investeringsdirektør i Shell Venture, da han præsenterede investeringen i begyndelsen af denne uge.

Olieindustrien holder sig fra el i Danmark

I Danmark er det fortsat kun de store energiselskaber, der har investeret i opladning af elbiler. For nuværende er det på den ene side Clever, der er ejet primært af Seas Nve, og på den anden side Eon, der er markedsførende. Derudover tilbyder Tesla deres egen løsning til køberne af den amerikanske elbil.

Ørsted investerede, dengang selskabet stadig hed Dong, i det nu berygtede Better Place, der gik ned efter få år på markedet med gigantiske investeringer i batteriskifteteknologien.

Benzinselskaberne i Danmark har indtil videre afholdt sig fra at gå ind på markedet for elbiler, men meget tyder på, at olieindustrien nu for alvor har fået øjnene op for markedet for elbilopladning, lyder det fra Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i Clever.

"Helt overordnet er BP’s opkøb af Chargemaster endnu et signal om, at olieindustrien har indset, at de fossile brændstoffer ikke er en del af fremtiden, og derfor laver de en milliardinvestering i et eksisterende netværk. Energiselskaberne gik først og investerede i den afgørende infrastruktur, og vi oplever nu, at olieindustrien altså følger efter. Markedspotentialet er enormt, så vi hilser konkurrence varmt velkommen – også olieindustrien," siger Casper Kirketerp-Møller.

Clever har indtil videre ikke opnået overskud i Danmark, men har i form af Seas-Nve et velpolstret ejerskab, der indtil videre har været klar med den nødvendige kapital.

Kapital er dog også, hvad olieindustrien har. Stigende oliepriser har efter en kriseperiode udløst svulmende pengetanke hos de globale olieselskaber, og dermed er der igen løsnet op for investeringsvillgheden.

Casper Kirketerp-Møller frygter dog ikke, at giganter som BP, Total og Shell vil gå massivt ind på det danske marked og udhule Clevers forretningsmodel.

"Det er forventet, at olieselskaberne begynder at investere i at elektrificere transporten. Bl.a. Shell har tidligere været en af de større spillere inden for produktion af vedvarende energi. Vi forventer dog ikke umiddelbart at se nogen effekt af opkøbet i England på vores forretning i Danmark," siger Casper Kirketerp-Møller, der understreger, at fremtidens slag om elbilkundernes gunst ikke kun handler om volumen.

"Vi tager udgangspunkt i menneskers behov og skabte en Netflix-løsning for opladning, og sammen med bilmærkerne i Danmark har vi skabt en 360 graders brugeroplevelse, hvor de nye bilejere ikke bare får en ny elbil, der i sig selv er en overlegen teknologi, men også ubegrænset opladning derhjemme, på arbejdet, langs motorvejene. Olieindustrien har typisk haft et andet mindset, så det bliver spændende at følge deres færd her fra.”

 

BP slår forventninger i regnskab med grønne pletter 

Forskere: Elbiler kan få 1000 kilometers rækkevidde 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs