Velux i alliance med Apple og "smart-home" firma

Velux vil være førende inden for intelligente vinduer og går nu i partnerskab med Apple og den franske udvikler af internetbaserede løsninger til hjemmet, Netatmo. Nu bliver dit vindue også intelligent og digitalt styret.
Foto: Velux
Foto: Velux

Den danske producent af ovenlysvinduer, Velux, vil nu øge salget af vinduer ved at satse på selvtænkende vinduer koblet på nettet, og ikke kun på energieffektivitet og godt lysindfald. Dermed træder Velux ind på det efterhånden tætbefolket buzzområde 'Internet of Things'.

Konkret vil Velux Gruppen lancere en ny generation af intelligente og digitalt styrede vinduer. Det nye satsningsområde bliver i første omgang målrettet mod Europa og Nordamerika.

Den højteknologiske løsning har fået navnet Velux Active med Netatmo og er udviklet i parløb med den franske smart-home udbyder Netatmo. Den nye satsning fra Velux vil således tilbyde kunderne kompleks sensorteknologi og algoritmer, som styrer, hvornår vinduerne skal åbne, hvor længe og hvor meget.

"Ovenlysvinduet tænker og handler på dine vegne, så du ikke behøver at bekymre dig, om der er for varmt, eller om luften er usund. Sensorer indenfor overvåger temperaturen, luftfugtigheden og CO2 koncentrationen i boligen og åbner og lukker automatisk for hele tiden at sikre det bedste indeklima," siger Peter Bang, finansdirektør i VELUX Gruppen.

Det nye system fra Velux er også i stand til at hente vejrdata udefra og beregne, om markiser eller gardiner skal rulles ned for at undgå overophedning. Hvis vejrudsigten varsler høj sol og varme i løbet af dagen, vil systemet sørge for at rulle markiser og gardiner ned om morgenen.

Det er det første intelligente styringssystem, som er styret af indeklima sensorer og algoritmer, der hele tiden beregner, om det vil forbedre dit indeklima at justere vinduet, rulleskodder, markiser og gardiner. Velux har derfor også indgået samarbejde med Apple, så vinduerne kan styres via Apples smart-home system HomeKit.

På globalt plan anslås det, at smart-home markedet har en værdi på op til 31,4 mia. dollar på nuværende tidspunkt og kan vokse til over 50 mia. dollar i 2022, ifølge Velux. Det er det marked, den danske ovenlysproducent vil have en solid bid af.

"Ved at tilføre smart-home funktioner og integrere vores kerneprodukter i de teknologiske muligheder, så bliver vi nu en del af denne voksende forbrugertrend, hvilket forhåbenligt vil forstærke vores produkters tiltrækningskraft på den lange bane," siger Peter Bang.

Velux har under den forholdsvis nye topchef David Briggs varslet, at man vil sigte mod en at øge vækstraterne frem mod 2021, og selskabet håber på en salgsvækst på fem procent i 2018.

En del af væksten skal komme fra salg til en ny type kunder – kontorer, museer, lufthavne og andre større byggerier til kommercielt brug. Men Velux ønsker også at ramme en ny type privatkunder i de kommende år.

"I stedet for at fokusere på at sælge bedre og dyrere vinduer til de kunder, der allerede vil købe produkterne, skal vi sælge flere ovenlysvinduer til nye kunder. Vi tror, at vi kan få markedet til at vokse," sagde David Briggs i april til Finans.

Satsningen på Internet of Things i kombination med teknik i hjem er ikke unik for Velux. For tre år siden betalte Google 17 mia. kr. for firmaet Nest, der beskæftiger sig med intelligent udstyr som f.eks. termostater.

Herhjemme har Danfoss i de seneste år også bevæget sig ind på det smarte marked med produktporteføljen Living.

Antallet af intelligente termostater fordoblet 

Nordjyder rejser 100 millioner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også