EnergiWatch
Log ind
ANNONCE

Renault-chef svækker Better Place-model

Den europæisk-asiatiske bilkoncern Renault-Nissan sætter udviklingen af elbiler med udskiftelige batterier på standby. Dermed bliver markedet for biler til danske Better Places’ batteriskiftestationer endnu mindre.

AF SØREN SPRINGBORG
Batteriskifte forfra.jpg Foto: Better Place

Stationerne er der, men bilerne lader vente på sig. Og måske kommer de aldrig. Sådan er status for det dansk-israelske elbileventyr Better Place, der i dag driver 18 batteriskiftestationer fordelt ud over hele Danmark.

Indtil videre er det kun én bilmodel, der kan benytte batteriskiftestationerne – nemlig Renaults Fluence Z.E. Og mod forventning tyder alt nu på, at der ikke er flere elbiler på vej med udskiftelige batterier fra Renault. Over for EnergiWatch fastslår Nissan-Renaults øverste topchef, Carlos Ghosn, at elbiler med udskiftelige batterier ikke længere er den centrale del af koncernens forretningsmodel for elbiler.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

”Når man ser på de overordnede tendenser, så må vi konkludere, at udskiftelige batterier ikke længere er hovedsporet for elbiler. Hovedsporet er faste batterier i bilerne med opladning. Vi tror på, at folk ønsker fleksibilitet i teknologien, og vi kan se, at efterspørgslen er på opladelige faste batterier,” siger Carlos Ghosn, bestyrelsesformand for Renault-Nissan alliancen og adm. direktør for Renault, til EnergiWatch.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 30 dage? Klik her

Elendigt salg

Better Place har ellers oprindeligt baseret deres forretningsmodel på, at flere og flere elbiler vil blive tilbudt med udskifteligt batteri. Better Place er det eneste selskab, der satser på at drive batteriskiftestationer, og en dansk vognpark baseret på elbiler med udskiftelige batterier ville have givet Better Place en stærk markedsposition. Men bilfabrikanterne har tøvet med at kaste sig over udviklingen af bilmodeller med udskifteligt batteri, og har i stedet satset på øget batterikapacitet og hurtigere opladning.

Kun Renault har holdt fast i produktionen af modellen Fluence Z.E. med udskifteligt batteri. Modellen har dog, siden introduktionen for knapt halvanden år siden, solgt langt dårligere end forventet i Danmark. Til dato er der solgt omkring 250 biler. På verdensplan anslår Renault, at der er solgt omkring 2000 Fluence Z.E., hvilket er langt under salget af andre elbiler som Nissan Leaf og Renault Kangoo Z.E, der har solgt henholdsvis omkring 50.000 og 9000 eksemplarer globalt.

Få markeder

Fluence-modellen vil dog stadig bliver produceret, men kommende elbiler fra Renault-Nissan koncernen vil blive med faste batterier.

”Der kan være tilfælde, hvor folk foretrækker udskiftelige batterier – som man har forsøgt sig med i blandt andet Israel og Danmark. Her vil vi fortsat tilbyde Fluence med udskiftelige batterier. Der kan også være store selskaber, hvor man har en kæmpe flåde af biler, og ikke ønsker at vente på opladning. Men det vil ikke blive størstedelen af markedet, og fremadrettet er vores fokus på den opladningsteknologi, man blandt andet ser i vores nye Nissan Leaf,” siger Carlos Ghosn.

Hos Better Place har man for nyligt taget konsekvensen af det ringe salg af Renault Fluence Z.E., og satser nu i stigende grad på at tilbyde abonnementer til opladning af elbiler med faste batterier.

 

”Vi ser fortsat batteriskiftet som den teknologi, der er det reelle alternativ til benzin og dieselbilen, når det kommer til elbilens rækkevidde-udfordring – altså de lange ture. Vi er i konstant og konstruktiv dialog med både Renault og andre globale bilproducenter om både nye og bundlede produkter som man kender det fra teleindustrien. Overgangen til elektrificering er et meget langt træk, og vi hæfter os ved, at vi nu har Danmarks største netværk på plads, der servicerer alle typer elbiler og udgøres af både batteriskifte, hundredevis af landestandere og med seneste tiltag også hurtigladere,” siger Susanne Tolstrup, kommunikationschef hos Better Place Danmark. 

Ubrugelig investering?

Uden udsigt til nye modeller med udskifteligt batteri fra Renault – eller fra andre bilfabrikanter for den sags skyld – bliver der dog fremadrettet mere end langt mellem kunderne hos Better Places’ 18 danske batteriskiftestationer. Hvor stor en investering det har været for Better Place at opbygge netværket af batteriskiftestationer, afhænger af hvor meget man medregner forskning og udviklingsomkostninger. Men Better Place Danmark oplyset til EnergiWatch, at selve opbygningen af batteriskiftestationerne har kostet omkring 200 millioner kroner. En investering det kan blive mere end vanskeligt for Better Place at gøre rentabel.

Alligevel bevarer man hos Better Place troen på fremtiden.

”Lige nu sker der mest på de faste batterier. Men batteriskiftet vinder globalt momentum. Kigger vi på internationale trends, vokser interessen for og fokus på batteriskifte i flere sammenhæng,” siger Susanne Tolstrup, der peger på Kina som et stærkt lovende marked for Better Place.

”Vi har sammen med verdens største energiselskab, kinesiske State Grid, været primus motor i at udarbejde de første standardiseringstiltag til en international batteriskiftestandard under IEC. I Kina samarbejder vi med både State Grid og China Southern Grid om demonstration og rådgiver i infrastrukturprojektet i Guangzhou og det sydlige Kina, hvor interessen for elbiler og batteriskifte er stor.”

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
ANNONCE
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her