Den finske olieselskab Neste vil fra og med 2017 give kunderne på hjemmemarkedet i Finland adgang til at fylde tanken i deres biler med bio-brændstof.
Biobrændstof er kendetegnet ved, at det i langt mindre grad bidrager til ophobningen af den klimaskadelige CO2 i atmosfæren. For Nestes vedkommende skal biobrændstoffet primært komme fra affald og restprodukter.
"Vi bliver de første i Finland til at lancere diesel, produceret udelukkende på fornybare ressourcer, hvilket vil reducere drivhusgasudledningen med op til 90 pct. sammenlignet med konventionelt diesel,” forklarer Mika Hyötyläinen, vicedirektør i Neste Oil Retail.
Dyrere dråber
Til Energiwatch oplyser han, at prisen på det nye brændstof vil ligge over, hvad man giver for en konventionel liter diesel, men han fastholder dog, at der bliver tale om konkurrencedygtige priser på de grønne dråber. Den konkrete pris kendes endnu ikke.
Neste sælger allerede i dag biodiesel på det Californiske marked, hvor det foreløbigt er virksomhederne Google og UPS, der har taget dieslen til sig, foruden "de meget miljøbeviste kunder", siger Hyötyläinen.
Han kan dog ikke oplyse, hvor meget dyrere biodieslen er end det konventionelle diesel på det Californiske marked, men oplyser, at Nestes "15 pct. biodiesel" i snit koster 45 øre mere pr. liter end konventionel diesel.
Han peger på, at Nestes biobrændstof har den fordel, at det kan bruges i alle dieselbiler, og det kræver ikke nogen justering af bilerne at køre på brændstoffet.
"Dertil har du ikke brug for at tømme tanken, hvis du vil skifte mellem konventionelt diesel og det ekstremt klimavenlige diesel, da det kan bruges i hvilket som helst blandingsforhold," siger Hyötyläinen.
Ti tankstationer til en start
Neste vil i første omgang levere biobrændstof til cirka 10 tankstationer i Helsinki-området. Der bliver ingen grænse for, hvor meget brændstof, Neste vil levere til disse tankstationer:
"Det afhænger udelukkende af kunderne," fastslår Hyötyläinen.
Neste vil i første omgang køre en testfase i to-tre måneder for at se, om kunderne vil tage produktet til sig. Virksomheden er efter eget udsagn verdens førende producent af fornybar diesel med en årlig produktion på 2 mio. ton.
Siemens' sender elfly på vingerne
Arla og Carlsberg: Bioethanol er en skændsel
Store problemer på Novozymes-fabrik
Halm igen på vej ind i varmen
Airbus vil flyve på batteridrift