Testbænk til 10MW-møller overgår det meste

Lindoe Offshore Renewables Center får sig et nyt, handy stykke værktøj, der har kræfter som 20.000 Porsche Turbo’er.  Værktøjet sluger dog også en del strøm.
JENS NIELSEN

Folk, der fascineres af mega-maskiner, kan se frem til oktober næste år, når Lindoe Offshore Renewables Center (Lorc) på Fyn tager en ny testbænk i brug.

Testbænken skal bl.a. bruges til at afprøve kommende 10 MW-møller, og den er af samme grund dimensioneret til at kunne bringe selv giganter i knæ.

Faktisk dækker begrebet ”bænk” over en 12 meter høj og 31 meter lang konstruktion, der både giver ny mening til begrebet ”heavy duty” og på mange punkter kandiderer til verdensrekorder i  størst- og tungest-disciplinerne.

Det er den danske ingeniørvirksomhed R&D der designer og opfører testbænken.

Firmaet oplyser, at alene fundamentet, som bænken skal anbringes på, kræver 310 tons stål og 107 betonpæle, der er banket 16 meter under terrænnet.

Fundamentet udformes som et hårdt armeret betonfundament med et rumfang på ca. 1.500m3. Det kræver mere end 100 tons stålplader og 300 stålankre for at kunne overføre belastninger fra testbænken og enheden under test, oplyser R&D.

Selve bænken er også ret imponerende i sig selv.

Drejningningsmoment på 14,5 MNm

Den er designet til såkaldte HALT-tests (udmattelsestest) af vindmøller og kan agere møllevinger, der drejer nacellens akse med et moment på 14,5 mega newtonmeter.  Til sammenligning har en af de mere kapable bilmotorer, som den, der sidder i rumpen på den nyeste Porsche Turbo, et maksimalt drejningsmoment under overboost på 710 Nm. Testbænken er altså over 20.000 gange stærkere.

For at simulere stærke vindstød, der rammer en stor møllevinge skævt, er testbænken udstyret med hydrauliske arme, der kan skabe vridningkræfter på nacellens aksel med tryk på 25MNm.

Dermed kan bænken både agere vindsimulator og kan samtidig påføre testemnet vindens reaktioner på hovedakslen i form af tre kræfter og tre momenter.

"Samlet set gør det testbænken til en stor mekanisk, hydraulisk og elektrisk vindtunnel, som kan udmatte testemnerne accelereret. I drivlinjen indgår verdens største fleksible kobling med indbygget sikkerhedsanordning, som sikrer en begrænsning af drejningsmomentet ved eventuelle fejl på drivlinjen. Konsekvenserne af ukontrollerbare fejl kan være enorme, når det omhandler testemmer er, som vejer op til 400 tons," hedder det i en melding fra R&D.

Testbænkens enorme kræfter kan sætte tilsvarende kraftige spor på elregningen. Maskineriet drives af en motor på 16 MW, og på Lindoe Offshore Renewables Center regner man med, at det skal være i drift det meste af tiden.

Heldigvis for Lorc er en vindmølle-nacelle jo faktisk en energiproducerende enhed, så testbænken får mølle-nacellen til at producere strøm når den tvinges i omdrejninger, og strømmen genbruges til at drive testbænken.

"I det kredsløb opstår der et tab på 3 MW - hvis ikke der var tab ville det jo være en evighedsmaskine – så vi skal have noget strøm udefra," siger Lorc-leder Torben Lorentzen til EnergiWatch.

For R&D åbner ordren til Lorc helt nye perspektiver:

”Vi har i flere år været blandt de førende inden for udvikling og opbygning af heavy-duty testbænke til vindindustrien.  Med denne ordre kommer vi ind i en ny liga og har fået bekræftet, at markedet også ser os som den rigtige samarbejdspartner på de helt store projekter. Det skal vi fremover brede ud til flere brancher,” siger forretningsleder for testsystemer i R&D, Peter Kattai Ulrikkeholm.

R&D bygger testbænken op fra bunden hos Lorc, da maskineriet er for stort og tungt til at kunne transporteres.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også