Fejl i formel forkorter Vestas' service-ordrebog

Gennemsnitlængden af serviceaftalerne er blevet forkortet fra otte til seks år, viser Vestas seneste kvartalsregnskab.
Foto: MHI Vestas Offshore Wind
Foto: MHI Vestas Offshore Wind
RITZAU FINANS

Vestas' regnskabsfolk har opdaget en fejl, der pludselig forkorter længden af ordrebogen i serviceforretningen.

Gennemsnitslængden af serviceaftalerne i Vestas' bøger er på seks år, fortæller vindmølleselskabet i regnskabet for tredje kvartal torsdag morgen. I de seneste regnskaber har tallet ellers været otte år, men det har vist sig at være forkert.

"Vi opdagede en fejl i formlen og har rettet den. Det betyder desværre, at længden falder til seks år i stedet for otte år. For nye ordrer er længden i gennemsnit otte år, så rettelsen gælder kun ordrebogen, forklarer Vestas' finansdirektør, Marika Fredriksson," på en telekonference oven på regnskabet.

Vestas-direktøren understreger, at værdien af ordrebogen ikke er påvirket, og den har heller ikke været nedskrevet. Tværtimod voksede den i kvartalet med 0,1 mia. euro til 8,2 mia. euro., det højeste nogensinde.

Ændringen er heller ikke forbundet med den nedskrivning på 19 mio. euro, Vestas tog i servicedivisionen i tredje kvartal, fortæller Marika Fredriksson. Det beløb har mere at gøre med, at Vestas' lagerbeholdning i divisionen har været utidssvarende - og der kan desuden komme en lille fremtidig indtægt, hvis det lykkes at sælge nogle af de nedskrevne aktiver.

Her er håret i Vestas-suppen

Britisk bank lovpriser Vestas-service

Store Vestas-kunder presser serviceforretningen

Vestas er løbet ind i den kinesiske mur

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også