Her er håret i Vestas-suppen

I et ellers overvældende godt kvartal gik Vestas markant tilbage på et enkelt område. Ekstraordinære nedskrivninger får skylden.
Foto: Vestas
Foto: Vestas

I en verden, hvor der handles i megawatt og milliarder kan det være svært altid at huske på, hvad der sker bag kulisserne. Men for Vestas, der torsdag præsenterede et brag af et kvartalsregnskab med opjusteringer på såvel omsætning som indtjening, sker der selvfølgelig også ting, når de stadig højere møller er plantet i jorden rundt om i verden.

Vestas stikker positive forventninger

Selskabets serviceforretning fylder således en stadig større del af den samlede butik. Eksemplificeret ved at der ved udgangen af september ifølge regnskabet er serviceaftaler i ordrebogen med en samlet værdi af 8,2 mia. euro, hvilket dels er en stigning på 22 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år, og dels er samme værdi som der er for selve vindmølle-kataloget.

I det seneste kvartal steg omsætningen for serviceaftaler da også med 45 mio. euro i forhold til samme periode sidste år til 280 mio. euro. Alligevel er det her, at en af de ganske få anker i den ellers uhyre tyndhårede suppe befinder sig. For trods stigningen år-år faldt indtjeningen fra 39 til 29 mio. euro i serviceforretningen. Et fald i på 6,2 ppt. i ebit-margin fra 10,6 pct.

"Sammenlignet med de niveauer, der typisk observeres i serviceforretningen, så kan faldet i ebit-margin før særlige poster tilskrives ned- og afskrivninger i serviceinventar for 19 mio. euro," konstateres det i regnskabet.

Vestas noterer, at der ved udgangen af september er servicekontrakter på tæt ved 29.000 møller svarende til 56GW. Den gennemsnitlige resterende kontraktlængde er cirka seks år.

Store Vestas-kunder presser serviceforretningen

Vestas er løbet ind i den kinesiske mur

Serviceaftaler forgylder Vestas

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også