Global udvikler af vedvarende energiprojekter satser på servicevækst efter stort opkøb

I forvejen var RES Group store inden for projektudvikling og konstruktion samt asset management, men opkøbet vil styrke serviceforretningen betydeligt.
RES laver sædvanligvis langvarige Asset Management-kontrakter, når selskabet efter projektudvikling - men typisk før konstruktion - sælger projekterne til nye investorer. | Foto: René Schütze
RES laver sædvanligvis langvarige Asset Management-kontrakter, når selskabet efter projektudvikling - men typisk før konstruktion - sælger projekterne til nye investorer. | Foto: René Schütze
af MARKETWIRE ‎

Det familieejede britiske energifirma RES Group er efter sidste måneds gennemførte opkøb af spanske Ingeteams servicedivision blevet en markant større aktør inden for serviceløsninger til den vedvarende energisektor.

I forvejen var RES Group store inden for projektudvikling og konstruktion samt asset management, men opkøbet vil styrke serviceforretningen betydeligt.

Samtidig vil de ofte langvarige serviceaftaler, hvor pengestrømmene er mere velkendte, bidrage til mere stabile indtægtsstrømme i koncernen fremover.

Det siger administrerende direktør for RES Groups nordiske forretning, Matilda Afzelius, i et interview med MarketWire.

”Med opkøbet af Ingeteams serviceforretning har vi fået 1500 nye kollegaer, så vi nu er 4500 ansatte. Det vil forhåbentligt give os en mere stabil omsætning til virksomheden. Projektudvikling går meget op og ned på grund af ”permitting” og hvad der ellers er af udfordringer på det område, men med serviceforretningen kan vi afbalancere udsvingene i koncernen,” siger Matilda Afzelius.

Opkøbet af serviceforretningen udvider RES’ aktiviteter til 24 markeder, og gør det til den største uafhængige vedvarende energiserviceudbyder i verden. Globalt har RES nu over 40 gigawatt drifts- og vedligeholdelseskontrakter (O&M) og Asset Management-kontrakter.

RES laver sædvanligvis langvarige Asset Management-kontrakter, når selskabet efter projektudvikling - men typisk før konstruktion - sælger projekterne til nye investorer. At RES-medarbejderne fortsætter i projekterne, når de står færdige, ser selskabet som en stor styrke i projektudviklingen.

”I forhold til lokalsamfundet er det vigtigt, at de kan se, at vi er med på den lange bane. Vi tager investorer ind undervejs, men det er RES-folkene, de kommer til at møde i mange år fremover. Det ved de, når vi præsenterer et udviklingsprojekt, og det er absolut en styrke, vi har inden for vores projektudvikling,” siger Matilda Afzelius.

Hun ser dog også gode muligheder for at vokse på services til projekter, som RES ikke har været med til at udvikle.

”Vi har naturligvis en masse nøglekunder. Alle har gode venner på markedet, og vi kan se, at de føler, at de kan stole på os. Vi har lavet nogle undersøgelser med DNV og kan bevise, at vindmølleparker, der er blevet serviceret af RES, faktisk har en 1 pct. bedre produktion.”

”Det er et signal om, at tingene fungerer godt, når vi udfører service - og et stærkt budskab til vores investorer, som derfor også tager os med til andre vindmølleparker, der er blevet udviklet af andre. Men vi tilbyder også rene tredjepartskontrakter,” fortæller Matilda Afzelius.

Hidtil har RES på service primært været fokuseret omkring asset management, mens vindmølleproducenterne ofte binder en drifts- og vedligeholdelsesaftale (O&M) i halen på en vindmøllekontrakt.

”Med opkøbet af servicedelen hos Ingeteam har vi nu også påtaget os O&M, hvor vi kan konkurrere med vindmølleproducenterne. Men hovedparten af det, vi gør, er den overordnede forvaltning af vindmølleparken,” siger Matilda Afzelius.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også