Odense Havn vil bruge milliarder på ny logistikhub

Odense Havn vil skabe landets største logistikhub med et areal på næsten 1 mio. kvm og med en pris på 4-5 mia. kr.
Området, hvor den nye Odense Dry Port skal bygges | Foto: Odense Havn/ PR
Området, hvor den nye Odense Dry Port skal bygges | Foto: Odense Havn/ PR

Odense Havn vil etablere et nyt logistikområde på næsten 1 mio. kvm, der ifølge havnen selv bliver landets største.

Området vil få navnet Odense Dry Port og placeres mellem Odense og Årslev, klods op af motorvejen og vil skulle huse bygninger på næsten 500.000 kvm.

I en pressemeddelse lyder det, at Odense Havn har købt det lukkede forsøgsgartneri i området af staten og nu er klar til at udvikle området for 4-5 mia. kr.

Baggrunden for udviklingen er bl.a., at man forudser stor efterspørgsel fra vindmølle- og offshoreindustrien.

”Jeg ser placeringen i Årslev som en vigtig brik til, at vi herhjemme overhovedet kan lykkes med at producere de vindmøller og levere de grønne kvantespring, der kan give hele verden den bæredygtige energi, den har behov for,” udtaler Odense Havns administrerende direktør Carsten Aa, der lægger vægt på bæredygtigheden i projektet.

”Meningen er, at alt på og udenom pladsen skal tænkes grønt. Her er god adgang til el- eller brint-lastbiler via motorvejen, og på sigt kan vi arbejde med at bruge jernbanen, fordi sporene går lige forbi, og her er med tiden plads til, at transport-droner let kan komme til og fra. Det er et springbræt til fremtiden midt i Danmark for de virksomheder, der skaber den grønne energiudvikling, som vi har så meget behov for,” lyder det videre fra direktøren.

I meddelelsen er der også en udtalelse fra klima-, energi og forsyningsminister, Dan Jørgensen (S), der mener, at havneplanerne bakker op om regeringens energiplaner:

”Energiforsyningen i Europa skal væk fra fossile brændstoffer. Derfor er det regeringens plan at femdoble produktionen af strøm fra havvind i Danmark inden 2030. Men hvis vi skal nå de ambitiøse mål, har vi brug for innovative virksomheder, der rent faktisk kan få møllerne ud og snurre på havet. Det synes jeg Odense Dry Port er et godt eksempel på, hvor man også tænker nye og grønne løsninger ind i selve produktionen og logistikken bag den grønne omstilling,” udtaler han.

Det nævnes, at Odense Havn nu skal i dialog med Odense Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune om at få de nødvendige tilladelser på plads så hurtigt som muligt, inden planerne for arkitekturen og de teknologiske og miljømæssige løsninger kan omsættes til virkelighed. Der nævnes ikke nogen konkret tidsplan for projektet.

Odense Havn er et aktieselskab ejet 100 pct. af Odense Kommune.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Energi Fyn opretter klimapartnerskab

”Havnedirektører elsker jo at prale” – og målt på areal er Odense Havn allerede Danmarks største

Odense Havn vil bruge 1,4 milliarder i kampen om fremtidens møller


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også