EnergiWatch

Totalenergies deltager i skotsk udbud med 2 GW-projekt

Som del af et konsortium med Macquarie's Green Investment Group og den skotske udvikler RIGD har Totalenergies budt ind med et projekt på 2 GW.

Foto: PASCAL ROSSIGNOL/REUTERS / X00234

Der er stor interesse om at deltage i en kommende udbudsrunde for havvindenergi i Skotland, det såkaldte Scotwind-udbud.

Onsdag har energiselskabet Totalenergies oplyst, at det deltager i et konsortium med Macquarie's Green Investment Group og den skotske udvikler RIGD i den kommende Scotwind-udbudsrunde, der afholdes af Crown Estate Skotland.

Konsortiet byder ind med havmølleprojektet West of Orkney Windfarm på 2 gigawatt, oplyser Totalenergies onsdag.

"Hvis vi får det tildelt, vil projektet bidrager til vores mål om at nå 100 gigawatt vedvarende energikapacitet i 2030," siger chef for vedvarende energi hos Totalenergies, Julien Pouget, i meddelelsen.

Også den danske energikoncern Ørsted har meget på spil i det skoske udbud. Selskabet har budt ind med fem projekter alene eller med partnere med en samlet kapacitet på mere end 8,5 gigawatt, skrev branchemediet Recharge News tidligere i september.

Ørsted har blandt andet indgået et partnerskab med Falck Renewables og Bluefloat Energy om at udvikle flydende havvind i Skotland. Det oplyste selskabet 8. juli.

"Scotwind-udbuddet er et vigtigt skridt i den skotske regerings plan om at levere op til 11 GW-havvindkapacitet i 2030 og vil være afgørende for at sætte gang i det grønne opsving efter covid-19-pandemien," skrev Ørsted dengang.

Ørsted-konsortium indgår samarbejde om medejerskab af Scotwind-projekt

Ørsted klar til at investere 100 mia. i skotsk havvind  

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs