Equinor meddeler, at arbejdet med Hywind Tampen nu officielt er gået i gang.
"Hywind Tampen er et nyt kapitel i historien om Norge som energination. Med støtte fra norske myndigheder bygger vi ikke bare Norges første havvindpark. Vi videreudvikler teknologien for flydende havvind sammen med en norsk leverandørindustri," siger Eldar Sætre, koncernchef for Equinor, i en pressemeddelelse.
Støtte fra norske myndigheder skal måske understreges i Eldar Sætres udtalelse. For selvom flydende havvind formodes at blive en priseffektiv og moden teknologi omkring midten af dette århundrede, er vi stadig i dens allerspædeste vorden.
Hywind Tampen, som vil bestå af 11 flydende vindmøller af 8 MW, formodes at komme til at koste 5 mia. NOK (3,4 mia. DKK), hvoraf lige knap halvdelen vil blive dækket af statsstøtte gennem Enova-fonden.
Skal starte flyderevolutionen
Hele humlen med Hywind Tampen er dog heller ikke at spinde guld lige nu, men derimod at kickstarte flydevinden som industri med Norge helt fremme i pole position.
Det ses blandt andet ved, at Equinor vil bygge Hywind Tampen sammen med Kværner og formoder, at projektet vil skabe mellem 1550 og 3000 årsværk i Norge.
Og potentialet, hvis det lykkes at få prisen ned på flydevind, er enormt. Ifølge IEA har flydevind potentiale til at dække verdens energiforbrug 11 gange, da flydevind åbner op for produktion på hidtil uhørte dybder.
Bundfæstnet havvind må nemlig ofte give fortabt på havdybder meget mere end 50 meter, hvilket udelukker områder med særdeles attraktive vindresourcer.
Den barriere fjerner flydevind, hvilket eksempelvis illustreres ved at Hywind Tampen skal bygges 140 km fra Norges kyst på en lokation med en havdybde på mellem 260 og 300 meter.
Anden etape
Hywind Tampen er dog ikke verdens første flydevindpark. Den ære tilfalder et andet Equinor-projekt, nemlig Hywind Scotland på 30 MW.
Og det er netop de erfaring, som Equinor nu vil bygge videre på.
"Ved at bruge større vindmøller, betonunderstel, ny teknologi og samlingsmetoder er ved at komme frem til 40 pct. prisreduktion sammenlignet med Hywind Scotland. Dette er et vigtigt skridt for at etablere flydevind som et bæredygtigt alternativ til konventionel strømproduktion," siger Olav-Bernt Haga, der er projektdirektør for Hywind Tampen.
Hywind Tampen forventes at være i drift i tredje kvartal 2022 og skal delvist elektrificere Snorre- og Gullfaks-feltet.
Equinor har allerede identificeret den tredje etape indenfor flydevind. Det bliver Sydkoreanske Firefly på hele 800 MW, der forventes at være i drift i 2026.
Copenhagen Infrastructure Partners rejser verdens største grønne investeringsfond
Norsk oliestrid har lagt pres på gigantfelt