Partnere bag brintfabrik i København vil investere trecifret millionbeløb

Partnerskabet bag planerne om en enorm brintfabrik i København er nu klar til at investere et trecifret millionbeløb i projektet og har samtidig søgt om stort beløb hos statsfond, skriver Berlingske.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Planerne om en enorm brintfabrik i København tager form.

Projektet ledes af Ørsted, mens DSV Panalpina, Maersk, DFDS, Københavns Lufthavne og SAS også står bag og er klar til at bruge det fremtidige grønne brændstof, som fabrikken skal levere.

Partnerskabet har gennemført en række undersøgelser og er nu klar til at investere et trecifret millionbeløb i første del af projektet, skriver Berlingske.

Samtidig har selskaberne søgt om et "stort tocifret millionbeløb" i statsstøtte fra Innovationsfonden.

"Partnerselskaber kommer samlet med et meget stort millionbeløb, men der er tale om en teknologi i en meget tidlig modningsfase, hvor der er behov for at gå gennem en modning og skalering. Derfor er der brug for støtte, indtil vi over tid bliver i stand til at konkurrere med fossile brændstoffer," siger Henrik Poulsen, topchef i Ørsted, til avisen.

Projektet blev lanceret i maj, og efter planen skal fabrikken først være fuldt udbygget i 2030, hvor den vil få et elektrolysatoranlæg med en kapacitet på 1,3 gigawatt.

Det vil årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Haldor Topsøe ser stort potentiale i brint

Vesthimmerlands nye biogasanlæg åbner for hanerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også