Der bliver kamp til stregen langs den jyske vestkyst, når Vattenfall skal bestemme sig for, fra hvilken havn de vil servicere Horns Rev 3 parken. For Esbjerg Havn - der i dag servicerer de første to parker ved Horns Rev og hvor Vattenfall i forvejen har faciliteter - bliver ikke alene om at byde på opgaven.
Hvide Sande havn går nu ind i kampen om at blive servicehavn for den kommende havmøllepark, som Vattenfall skal opfører.
"Faktisk kan der spares hele 70 millioner kroner i serviceperioden ved at vælge Hvide Sand Havn frem for Esbjerg Havn. Og når vi taler miljøgevinst er forskellen også meget mærkbar: Effekten af at lade Hvide Sande være servicehavn er, at der vil blive udledt 8.200 færre tons CO2," siger Steen Davidsen, direktør for Hvide Sande havn.
Besparelserne fremgår af beregninger, som Hvide Sande Havn har fået fortaget hos DTU Transport.
"De store økonomiske besparelser og det miljø- og klimarigtige skyldes først og fremmest, at Hvide Sande havns beliggenhed og faciliteterne er meget gunstig. Hvide Sande havn ligger blot 33 km væk fra placeringen af Horns Rev 3, mens Esbjerg ligger hele 55 km væk. Det betyder, at servicesejlads til og fra havmølleparken kun tager ca. en halv time hver vej. På den måde spares både tid og brændstof”, siger Steen Davidsen.
Kort sejltid
De 70 millioner sparede kroner fremkommer ved lavere lønudgifter og mindre brændstofforbrug, da rejsetid mellem havmøllepark og servicehavn ved valg af Hvide Sande Havn er kortere.
Vattenfall har ellers tidligere udtalt sig positivt om Esbjerg Havn og har allerede varslet, at der bliver brug for yderligere ansatte. At selskabet kunne give et lavt bud på Horns Rev 3 skyldtes i følge Vattenfall blandt andet, at man kan opnå synergieffekter, da man også ejer en stor andel af Horns Rev 1. Men samtidig har Vattenfall understreget, at man vil gå efter en så skarp pris som mulig på alle kontrakter vedrørende Horns Rev 3.
Hvide Sande havn har inden for de seneste tre år investeret 150 millioner kroner, og er i dag en full service-havn inden for både offshore vind, trafik og fiskeri. Aktuelt investerer Hvide Sande Havn yderligere 24 millioner kroner i yderligere udvidelse af kaj og terminaler.
Offshorevækst smitter af på esbjergensisk mandskabsfirma
Her er Esbjerg Havns nye direktører