EnergiWatch

Martin Lidegaard: Fokus vil være landbruget

Roadpricing og nedsættelse af hastigheden er nogle af de initiativer, der nævnes som forskellige virkemidler til at nedbringe CO2-udledninger. Men Martin Lidegaard siger, at fokus for regeringens klimatiltag vil være landbruget.

Nedsættelse af hastigheden på motorvejen fra 130 til 110 km/t.

Afskaffelse af befordringsfradraget.

Kilometerbaseret vejbenyttelsesafgift (roadpricing) for biler, varebiler og motorcykler.

Forhøjelse af brændstofafgifter.

Krav om én pct. 2.-generations bioethanol i benzinen fra 2020.

Det er nogle af de forslag, der præsenteres i klima- og energiministeriets virkemiddelkatalog i morgen, skriver TV2, når regeringen lancerer sin forsinkede klimaplan.

TV-stationen har fået fingrene i regeringens klimaplan og oversigt over initiativer - det såkaldte virkemiddelkatalog - der kan hjælpe Danmark i mål med et nå CO2-reduktioner på 40 pct. i 2020. De store aftaler fra Energiforliget skal kaste 34 procent reduktionen af sig, mens klimaplanen har til formål at klare de sidste seks pct.

Af de initiativer, TV-stationen har offentliggjort, er det især tiltag inden for transportsektoren, der nævnes.

Politiken skriver dog, at avisen erfarer, at det især er landbruget, der skal reducere Danmarks CO2-udledninger.

"Mange af virkemidlerne i landbruget har ligefrem en positiv samfundsøkonomi. Nogle af dem har både værdi for klimaet og miljøet og for landbrugserhvervet selv. Derfor er det naturligt for os især at fokusere her," siger klima- og energiminister Martin Lidegaard til avisen, der skriver, at en nedsættelse af hastigheden på motorvejen rent samfundsøkonomisk er ufornuftigt.

Klimaplan: Landbrug og transport skal holde for

78 forskellige initiativer

Virkemiddelkataloget beskriver 78 enkeltinitiativer, der kan hjælpe med at sænke udledningerne af drivhusgas.

Men det er ikke alle virkemidler, der vil blive taget i brug, lyder det fra pressemedarbejder Cecilie Weinholt-Ludvigsen fra Klima- og Energiministeriet.

Ministeriet ønsker ikke at offentliggøre virkemiddelkataloget før 9.30 i morgen, selvom det allerede er blevet lækket til dele af pressen.

Socialdemokraternes klimaordfører Pernille Rosenkrantz-Theil siger til TV2, at under halvdelen af forslagene i kataloget skal gennemføres.

Statsminister Helle Thorning Schmidt har da også udtalt, at erhvervslivet ikke vil blive bebyrdet med nye afgifter i forbindelse med en ny klimaplan.

Thorning: Ikke højere klimaafgifter 

Men Lars Christian Lilleholt, energiordfører for Venstre, har svært ved at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre. Han har endnu ikke selv set det samlede virkemiddelkatalog, men kun de dele der er gengivet i medierne.

"Med det vi har set er der grund til at ryste i bukserne for erhvervslivet og forbrugerne. Godt nok siger statsministeren, at der ikke kommer yderligere afgifter, men så præsenteres der alligevel et katalog med yderligere afgifter," siger han til EnergiWatch.

"Danmark har allerede den højeste fortrængning af fossil energi. Med energiaftalen når vi op på en 34 procents reduktion i 2020. Vi ligger i forvejen meget højt, og vi skal bruge kræfterne på at få andre lande op i stedet for at at føre en ensidig dansk indsats."

OPDATERET 16:16: Politiken skriver, at det især er landbruget, der kommer til at blive berørt af regeringens nye klimaplan. Martin Lidegaard siger til avisen, at det er her, at fokus vil være.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Siemens Gamesas milliarddyre problem er halvvejs selvforskyldt

Selv om det i høj grad er lykkedes at presse eksterne omkostninger over på kunderne, leveres landvindprojekter til en værdi af omkring 15 milliarder til nulmargin over de næste år, konstaterer mølleproducentens topchef. Her og der er det nok gået lidt for hurtigt.

Kritik af ny tarifmodel: Kan resultere i færre brintanlæg

Better Energy og Brintbranchen kritiserer videreførelsen af rådighedstariffen for at spænde ben for brintanlæg. Udvikleren af ny tarifmodel, Dansk Energi, anerkender, at det kan ske, men man må ikke tage hensyn til enkelte projekters økonomi i udviklingen af tariffer, siger de.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs