Topchef i Danske Commodities: Performancekultur kan være en fordel for kvinder

Kvinder i energibranchen: Tilfældigheder sendte Helle Østergaard Kristiansen ind i energibranchen, men det har de seneste 13 år vist sig at være et helt perfekt match. 
Adm. direktør for Danske Commodities Helle Østergaard Kristiansen. | Foto: Joachim Ladefoged
Adm. direktør for Danske Commodities Helle Østergaard Kristiansen. | Foto: Joachim Ladefoged

”Hvis du spørger mig, så er trading meget kønsneutralt. Det er resultaterne, der taler.”

Sådan fortæller adm. direktør for det danske tradingselskab Danske Commodities, Helle Østergaard Kristiansen.

Hun har siddet på rollen som øverste chef for Danske Commodities siden 2019, før det sad hun ni år som finansdirektør samme sted. Forinden det risikochef i fire år hos energihandleren. Dermed er hun også en af de kvinder, der har formået at stige til tops i den danske energibranche, der ellers stadig er særdeles mandsdomineret. 

Hun kommer oprindeligt fra den finansielle sektor, men eventyrlyst og muligheden for konstant at blive mødt af både nye udfordringer og muligheder gjorde det attraktivt at komme ind i energien.

”Det er lidt en tilfældighed, at jeg endte i energibranchen. Jeg startede min karriere i den finansielle sektor og blev så opfordret til at være en del af sådan en relativ ung virksomhed, men med store ambitioner i en branche, der stormede fremad på det tidspunkt,” fortæller Helle Østergaard Kristiansen.

”Her 13 år senere har jeg i hvert fald aldrig fortrudt at blive en del af energibranchen.”

Trading er om noget også et af de områder af energibranchen, der er vokset mest de seneste par år. Det vrimler med aktører på markedet i Danmark, og virksomhederne er vokset markant på både ansatte om omsætning. 

For Helle Østergaard Kristiansen er det også netop den rivende udvikling på trading, der har holdt hende i energibranchen. Den har nemlig gjort, at der altid er nye muligheder, udfordringer og løsninger i sigte. 

”Det er en branche, der i alle årene har været under store udviklinger, og markederne har ændret sig, lovgivningen er modnet, og især teknologien har udviklet sig,” siger hun. 

”Og det er også en branche, der tilpasser sig et omskifteligt geopolitisk klima, hvilket jo også kan få nye udfordringer og behov for nye løsninger. Så på en måde er det en enormt spændende branche med mange dilemmaer, og ikke mindst en branche, der skal være med til at løse en af de vigtigste udfordringer, verden står overfor, nemlig den grønne omstilling,” føjer hun til. 

Mobiliserer respekt

Adspurgt om det for hende har været sværere at lande en stilling som topchef i en mandsdomineret branche, er svaret, at kønnet ikke har været nogen hindring. 

”Generelt vil jeg sige, at jeg har formået at mobilisere den respekt, jeg synes, jeg fortjener,” siger Helle Østergaard Kristiansen. 

”På en måde har jeg oplevet, at en performancekultur kan være en fordel for os kvinder. Min oplevelse har været, at der har været fokus på mine resultater og ikke mit køn.”

Hun har også mærket en udvikling i netop kønsfordelingen i sine 13 år i branchen. 

”Jeg ser en forskel nu sammenlignet med de første år. I dag ser vi en højere kønsdiversitet i branchen, og det er vigtigt, så vi formår at tiltrække hele talentpuljen,” siger hun.

Energibranchen - og ikke mindst tradingbranchen - har i dag stadig overvejende flest mænd ansat. Det skyldes især, at mange af de faggrupper, der arbejder inden for energibranchen stadig tiltrækker flere mænd end kvinder. Men på tværs af virksomhederne er der et ønske om at få flere kvinder med på energibølgen. 

Det gælder også hos Danske Commodities, hvis medarbejdere i dag tæller 24 pct. kvinder. Om blot to år skal det dog ligge på 30 pct., lyder strategien. 

”På mange måder er det også en holdsport. Det er det bedste hold, der vinder. Der er det vigtigt at have forskellige profiler med forskellige evner, som formår at spille hinanden stærkere,” siger Helle Østergaard Kristiansen. 

Går den rigtige vej

Topchefen ser heller ikke, at trading, der måske netop har fået ry af at være lidt af en herredisciplin, burde afskrække kvinder. Tværtimod ser hun en kultur, der passer utrolig godt med, hvad mange kvinder ønsker sig af arbejdslivet. 

”Vi ser en stigning i andelen af kvindelige medarbejdere og kvindelige kandidater, der søger job for os. Vi synes stadigvæk, at det går lidt langsomt, men vi synes, at det går den rigtige vej. Vores oplevelse er, at der hersker lidt fordomme omkring vores branche, som vi forsøger at gøre op med,” siger hun. 

Noget af det, der skal gøre trading endnu mere attraktivt, når der skal ansættes nye, er at sikre medarbejderne den fleksibilitet, de har brug for, så dagligdagen kan hænge sammen. 

”For nogen kan det være en opfattelse af, at det er en meget maskulin branche, der kan være svær for en med familieliv. Der vil vi gerne være med til at prøve at nedbryde de fordomme. Derfor har vi et målrettet fokus på at skabe en sund balance mellem arbejdsliv og familieliv og at gå forrest med det gode eksempel. For os handler det om at skabe bæredygtig performance blandt vores medarbejdere,” siger Helle Østergaard Kristiansen. 

Vil gerne inspirere

For at få flere kvinder til at søge mod energibranchen er det ifølge Danske Commodities-topchefen særligt vigtigt, at der er kvinder, der allerede er gået forrest. Det er derfor også vigtigt for Helle Østergaard Kristiansen selv at være en, der kan vise andre kvinder, at der altså også er gode karrieremuligheder i energibranchen. 

”Jeg føler et ansvar for det, fordi med magt følger ansvar, og det forpligter. Jeg tror meget på vigtigheden af rollemodeller, så andre kvinder har nogen at spejle sig selv i,” siger hun. 

”Jeg har jo selv oplevet at være den eneste kvinde, eller en af de eneste kvinder, i møder - både her i landet, men også uden for landets grænser. Men jeg mener også, at man er nødt til at kigge på de underliggende strukturer for at skabe en positiv forandring.”

Det betyder for hende også, at der skal mere til en blot at få kvinder i ledelse. Det handler om, at virksomheder skal se på de interne strukturer, der måske har afholdt kvinder fra at søge dem. 

”Jeg synes, at mange steder halter vi bagefter med konkrete strukturelle indsatser. Jeg synes, der er mange gode hensigter, men vi har bare set over en årrække, at hensigter ikke ændrer noget alene,” siger hun. 

Vil undgå bias

Foruden at sætte konkrete talmål for, hvor mange kvinder, der skal være i virksomheden om få år, så har Danske Commodities også igangsat et system, der skal gøre det muligt at gøre netop det, der tiltalte topchefen, da hun for 13 år siden trådte ind ad døren: Nemlig fokusere på resultater og kvalifikationer frem for køn. 

”Vi vil gerne undgå bias både i rekruttering af nye medarbejdere og forfremmelse af eksisterende medarbejdere. Derfor har vi blandt andet valgt at anonymisere dele af vores rekrutteringsproces, så kandidater skal regnes på kvalifikationer og ikke på køn, etnicitet eller alder,” siger Helle Østergaard Kristiansen. 

Danske Commodities vil dog gerne være attraktiv for kvinder, inden de overhovedet rammer arbejdsmarkedet for alvor. Derfor har selskabet også indgået samarbejder med universiteter på flere forskellige niveauer. Dertil har tradingselskabet samarbejde med Kvindelig Økonomisk Netværk (KØN) i håb om at kunne kaste mere lys på, hvad tradingbranchen også kan byde på ud over trading.

Energibranchen rummer også mange forskellige faggrupper, og derfor håber topchefen, at man kan vise kvinder, at der er mange måder, man kan finde sin rolle i branchen. 

”Altså, jeg vil opfordre alle kvinder, der er nysgerrige og ambitiøse og klar til en spændende faglig udfordring at søge ind i energibranchen. Og så vil jeg opfordre kvinder til at søge, selvom de har manglende domæneviden, fordi det er ofte det, jeg ser, afholder kvinder fra det,” siger Helle Østergaard Kristiansen. 

”Det kan jo være som alt fra trader, analytikere til software-udviklere, forretningsudviklere, jurister og alt ind imellem. Fordi vi som branche skal lykkes med den grønne omstilling, så vi har brug for alle kloge hoveder, vi kan få.”


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også