Daka: Brug animalsk biodiesel til dansk transport frem for eksport

En uundgåelig sidestrøm fra landbruget er alle de animalske biprodukter, der kommer fra døde husdyr.
Næsten hele 2. generation biodiesel i Danmark er i dag baseret på fedt fra døde dyr fra landbruget og veterinært risikomateriale fra slagterierne - og det kan udnyttes bedre, lyder det fra Keld Winther Rasmussen, der er public affairs-rådgiver i Daka.
I et debatindlæg i Altinget skriver han, at den 2. generations biodiesel, der er fremstillet af fedt fra animalske affaldsprodukter giver en CO2-besparelse på over 80 pct. i forhold til fossil diesel og beslaglægger ingen landbrugsarealer i modsætning til første generation, baseret på energiafgrøder.
Den samlede mængde 2. generations biodiesel udgør cirka 50 mio. liter årligt, svarende til knap 2 pct. af det samlede forbrug af diesel i den danske vejtransport.
”Dermed vil 2. generation biodiesel langt fra kunne opfylde det samlede fortrængningskrav, som regeringen sigter mod, men det er helt oplagt nu at genskabe markedsvilkår, som sikrer at denne produktion rent faktisk udnyttes i Danmark og bidrager til opfyldelse af de danske klimamålsætninger,” skriver han.
Det vil kunne opnås ved at lægge loft over 1. generation brændstoffernes andel af fortrængningskravet, lyder pointen.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)
Relaterede artikler:
Biogas Danmark efterlyser langsigtet fortrængningskrav
For abonnenter