Flertal gør det lidt dyrere at have en halvgrøn firmabil

En justering af den omstridte aftale om skatterabat til plug-in-biler betyder ikke noget for CO2-regnskabet.
Foto: VINCENT KESSLER/REUTERS / X00403
Foto: VINCENT KESSLER/REUTERS / X00403
AF RITZAU

Fremover bliver det 30.000 kroner dyrere at have en plug-in-hybridbil som firmabil, mens det bliver 15.000 kroner billigere for firmabilister at køre elbil.

Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Den politiske aftale er en justering af aftalen ”Grøn omstilling af vejtransport”, som støttepartierne har haft et ønske om at genåbne, så plug-in-hybridbilerne ikke længere giver den samme skattefordel.

”Med aftalen gør vi det mere attraktivt at køre i elbil for firmabilisterne,” siger skatteminister Jeppe Bruus (S).

Aftalen ændrer dog ikke på, at der fortsat vil være en afgiftsrabat på de meget populære plug-in-hybridbiler, som har vist sig ikke at være så grønne endda.

I 2020 blev partierne med aftalen ”Grøn omstilling af vejtransport” enige om at fritage plug-in-hybridbiler for 55 procent af den normale registreringsafgift.

Det betyder ifølge et svar fra Jeppe Bruus fra marts i år, at der i gennemsnit er givet klimarabat på 195.800 kroner i 2021.

En undersøgelse foretaget af Cowi for Vejdirektoratet har vist, at bilerne udleder mere CO2 under kørslen, end de må, hvis de skal betragtes som lavemissionsbiler.

Samtidig har Europa-Kommissionen besluttet, at plug-in-hybrider fra 2026 ikke længere skal betegnes som ”grønne biler”.

På trods af det er De Radikales transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, tilfreds med, at det nu bliver 30.000 kroner dyrere at have en plug-in-hybridbil som firmabil.

”De, der har en plug-in-hybridbil som firmabil og et benzinkort, har ikke det samme incitament til at lade deres bil op som at tanke den op,” siger han.

”Og der vil vi rigtig gerne have, at der bliver større incitament til at lade i stedet for at tanke.”

Aftalen betyder også, at arbejdsgivere kan tilbyde skattefri opladning af private biler som et personalegode.

Desuden vil staten med en pulje på 100 millioner kroner være med til at finansiere ladestandere i boligforeninger.

Det fremhæver Rasmus Helveg Petersen som et stort skridt mod at få bilister til at skifte til elbil.

Enhedslisten kalder derimod aftalen for ”en skuffende omgang”, selv om det er et skridt i den rigtige retning.

”Men det er marginalt og har ingen betydning for CO2-udledningen fra bilparken,” siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Den nye justerede aftale gælder kun for firmabiler. For almindelige biler står den oprindelige aftale ved magt.

”Vi står i en tid, hvor der er stor usikkerhed i forhold til økonomien, men også i forhold til produktion og levering af elbiler. Derfor er det fornuftigt at lade den aftale stå ved magt, som vi lavede for et par år siden,” siger Jeppe Bruus.

AutoBranchen Danmarks administrerende direktør, Gitte Seeberg, har advaret mod en omlægning af registreringsafgifterne.

Derfor er hun tilfreds med, at der ikke bliver ændret ved dem, og hun synes, at politikerne har fundet den ”mindst indgribende løsning” over for branchen.

”Flere undersøgelser har vist, at det særligt er firmabilister, der ikke får ladet plug-in-hybridbilerne op, fordi de typisk har et arbejdsgiverbetalt benzinkort,” siger hun.

”Derfor er det en acceptabel løsning at lave denne nålestiksmanøvre.”

Ændringerne af aftalen skønnes samlet set ikke at have betydning for CO2-udledningen i 2030. Det fremgår af aftaleteksten.

Medie: Regeringen og støttepartier vil holde fast i rabat til hybridbiler

EU-ministre er enige om at stoppe for salg af fossile biler i 2035

Bilejerne har overgivet sig: Elbiler giver plugin-hybridbiler baghjul

Elbiler er for anden måned i træk mere populære end plugin


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også