EnergiWatch

Mærsk: Dobbeltmotorsystem i nye skibe er en finansiel forsikring

Fremover vil alle Mærsks containerskibe blive udstyret med en dobbeltmotor, så de både kan sejle på karbonneutralt brændstof og det nuværende IMO 2020-brændstof.

Foto: Ernst van Norde

Med onsdagens meddelelse om, at Mærsk vil sætte det første karbonneutrale containerskib i drift i 2023 fulgte også en oplysning om, at alle nybyggede skibe fremover vil blive leveret med teknologi til karbonneutralt brændstof på plads.

Alle skibe vil få en dobbeltmotor - en til helt karbonneutralt brændstof og en til det nuværende IMO 2020-brændstof med meget lavere svovlindhold end tidligere.

Og netop den del er samtidig en form for forsikring for Mærsk, der endnu ikke helt har løst udfordringen med at finde det rette brændstof til den karbonneutrale del af flåden.

"Når vi laver de her dobbeltmotorer, er det også en finansiel forsikring. Vi kan jo ikke risikere at have skibe, vi ikke kan sejle med. Vi kan ikke alene eksponere os mod noget, der kan risikere ikke at fungere," siger Morten Bo Christiansen, der er strategichef hos Mærsk og frontmand for den arbejdsgruppe, der skal stå for dekarboniseringen af selskabets containerflåde, til Ritzau Finans.

Han understreger, at det ud fra et investeringsperspektiv ikke er overvældende for Mærsk at skulle udvikle skibene på den måde.

"Så som investor eller analytiker skal man ikke sidde og frygte, at det kommer til at påvirke vores anlægsinvesteringer voldsomt," siger Morten Bo Christiansen.

Han glæder sig omvendt over, at skiftet i nybyggeriet vil gøre hans nye projekt skalerbart.

Og de to motorer i de nye skibe vil også gøre det muligt at håndtere eventuelle flaskehalse ved overgangen til karbonneutralt brændstof i større skala.

"Vi kan ikke undgå flaskehalse i overgangen til det nye brændstof. Men vi kan håndtere det på den her måde," siger Morten Bo Christiansen.

Maersk vil søsætte CO2-neutralt skib i 2023 

Maersk Drilling sikrer kontraktforlængelse

Maersk Drilling løber med kontrakt til 90 mio. kr. i Sydkorea 

Mere fra EnergiWatch

Nord Stream 2 får nyt dansk sluttidspunkt

Oplysninger sendt til Søfartsstyrelsen viser, at operatøren bag det omdiskuterede gasprojekt forventer at fuldende arbejdet ud for Bornholm i løbet af tredje kvartal. 

Professor om biogaskonflikt: "Det er virkelig noget rod"

Institutleder ved Aarhus Universitet kalder biogaskonflikten mellem selskaber og landmænd for en varm kartoffel. Han mener ikke, at landmænd med det nuværende system kan få godskrevet CO2-reduktioner, selvom de leverer biomassen til anlæggene.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs