EU har indført store bøder til bilfabrikker, der sælger for mange forurenende biler. Samtidig har EU indført regler, der betyder, at de samme fabrikker kan slippe for bøderne, hvis de slutter sig sammen med fabrikker, der sælger mange el- eller hybridbiler.
Det betyder ifølge tænketanken Cepos reelt, at bilfabrikkerne kan sælge nogle flere biler, der ikke er klimavenlige, hver gang der bliver solgt en elbil i f.eks. Danmark. Og det kan være en fossildrevet bil af et andet mærke, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.
"Det er skadeligt og uhensigtsmæssigt for hele klimaindsatsen," siger analysechef Otto Brøns-Petersen.
Hos Greenpeace er klima- og miljøpolitisk leder Helene Hagel af samme opfattelse.
"Det er en forkert måde at gøre det på. Systemet fungerer ikke, når man blot kan betale sig fra at undgå at reducere udledningen af CO2 fra de biler, man sælger. Det er en måde at udskyde de reduktioner, der er nødvendige," siger Helene Hagel.
Også klimaminister Dan Jørgensen er stærkt kritisk over for modellen og vil i EU arbejde for at få reglerne ændret:
"Det her er selvsagt helt uacceptabelt. Og det bør ændres. Vi skal have set på den mekanisme, som gør det muligt for producenter at gå sammen for at opfylde deres CO2-krav," oplyser han i et skriftligt svar.
Ordningen har bl.a. ført til, at elbilproducenten Tesla har modtaget store millionbeløb fra Fiat Chrysler. Også andre bilfirmaer har eller er i gang med at slå sig sammen, bekræfter direktør Mads Rørvig fra De Danske Bilimportører.
"Når politikerne sætter så klare ambitioner – og så hårde bøder – så forsøger virksomhederne at optimere, hvordan de holder sig under grænsen," siger Mads Rørvig.
Det er ikke lykkedes af få en kommentar fra Tesla.
(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Jyllands-Posten)
Hundredtusindvis af regeringens elbiler vil komme fra EU
Rapport: Halvdelen af svenske biler kører på el i 2030