EnergiWatch

Klimaformand efter kritik af CO2-afgift: Forventelig men nødvendig

Erhvervslivets massive kritik af Klimarådets forslag om en tårnhøj dansk CO2-afgift kommer ikke bag på rådets formand Peter Møllgaard. "Det er helt nødvendigt for at nå i mål," siger han.

Foto: Jens Dresling

Kritikken fra erhvervslivets store organisationer er haglet ned over Klimarådets forslag om at indføre verdens højeste CO2-afgift på 1.500 kr. per ton. Men den er er ikke bare forventelig. Den er helt nødvendig, hvis Danmark skal gøre sig den mindste forhåbning om at nå målet om at reducere CO2-udledning med 70 procent i 2030, fastslår Klimarådets formand, professor Peter Møllgaard, over for Berlingske.

"Reaktionerne var forventet. Store dele af industrien og landbruget har i mange år stort set været fritaget mange af de afgifter, der har været pålagt resten af økonomien. Klimarådets forslag om en generel drivhusgasafgift er et brud med den tradition. Til gengæld tager vores forslag udgangspunkt i, at forureneren skal betale, og hvis vi skal nå målet om 70 procent i 2030, så er det helt nødvendigt,« siger Peter Møllgaard.

Også klimaminister Dan Jørgensen (S) har udtrykt betænkelighed ved så en høj en dansk CO2-afgift, og i erhvervslivet har senest Aalborg Portland advaret om, at det kan blive nødvendigt at flytte produktionen ud af landet.

Aalborg Portland truer med at flytte, hvis Klimarådets CO2-afgift bliver en realitet  

Partier om Klimarådets anbefalinger: Vi kommer ikke uden om højere afgifter

Dan Jørgensen: Partiers kreativitet er afgørende i klimaplan 

Landbruget frygter konsekvenser ved CO2-afgift

Dansk Industri skyder med skarpt mod anbefaling om CO2-afgift 

 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs