EnergiWatch

Thor får ny støttemodel

Vinderen af Thor havvindmøllepark vil blive kompenseret, hvis strømprisen falder til mindre end gennemsnittet det foregående år. Hvis prisen bliver højere, skal overskuddet til gengæld deles med staten.

Foto: Bel Air Aviation

Når Thor bliver sendt i udbud, bliver det med en ny støtteordning efter britisk forbillede i baggagen.

Det skriver Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en pressemeddelelse, hvor regeringen og energiforligskredsens nye støttemodel for Thor præsenteres.

Modellen bliver en stabil afregningspris for strømmen, hvor støtten baseres på forskellen mellem en aftalt pris og markedsprisen. Den aftalte pris besluttes som et gennemsnit af det foregående års spotpris i DK 1, der dækker Jylland. Hvis prisen dykker under den aftalte pris kompenseres producenten, mens overskuddet for en højere pris skal deles med staten, skriver ministeriet.

Som et tankeeksperiment vil en aftalt pris på 31,1 øre per kWh, der var SSE's sejrende bud i Storbritanniens seneste udbud, betyde, at hvis strømprisen i en periode ryger op på 51,1 øre på kWh, vil producenten skulle aflevere 10 øre per kWh til staten.

Tanken fra ministeriet er at fjerne støttehjulene, men stadig sikre, at der stadig er nogen til at gribe havmølleparken, hvis der bliver lagt an til et fald.

"Med den nye model fjerner vi så at sige støttehjulene, men løber fortsat ved siden af. Producenten modtager støtte, når deres indtægter er lave, men betaler penge til staten, når deres indtægter er høje. Det er en god løsning, både for staten og for havvindmølleproducenten (projektudvikleren, red.). Det er samtidig en model, som Klimarådet har anbefalet," skriver klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) i pressemeddelelsen.

Maksimum 6,5 mia. i støtte.

Den nye støtteordning vil ligeledes have et udbetalingsloft indbygget, der skal sikre, at hverken staten eller producenten kommer til at stå med håret i postkassen, hvis prisen enten styrtdykker eller tager himmelflugten. Ministeriet forsikrer dog, at udgiftsloftet kommer til at være på så tilpas højt et niveau, at der stadig vil være et rigeligt med spillerum for konkurrence i udbuddet.

Ifølge aftalen vil producenten maksimalt kunne modtage 6,5 mia. kr., mens producenten maksimalt kan betale 2,8 mia. til staten. I energiforligskredsen er der blevet afsat 3,7 mia. kr. til støtte.

Vinderen af udbuddet vil være dækket i 20 år i form af en no opt out, hvor budgiveren ikke vil kunne udtræde.

Ministeriet understreger, at denne støtteordning udelukkende vil gælde for Thor. Energiforligskredsen vil tage stilling til støttemodel for energiaftalens 2. og 3. havvindmøllepark, der ligesom Thor minimum skal være på 800 MW, på et senere tidspunkt.

Godt med lydhør regering

Wind Denmark ser positivt på den nye støtteordning, hvor man i form af erfaringer fra Storbritannien kan notere sig, at CfD-udbud sikrer god konkurrence på pris.

"Det er meget positivt, at forligskredsen har besluttet at bygge videre på den danske model for havvind, som historisk har sikret høj investorsikkerhed, lave finansieringsomkostninger og konkurrence om hvem der kan byde ind med lavest pris pr kWh,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Wind Denmark, i en pressemeddelelse.

Samtidig noterer han, at modellen er udtryk for et paradigmeskift i, hvordan havvind anses.

"Hvis prisfaldene på havvind fortsætter, kan det meget vel ende med at denne model, foruden at sikre billig grøn strøm og flere arbejdspladser, også som positiv sidegevinst samlet set kan give staten nettoindtægter frem for udgifter over differencekontraktens periode," siger Jan Hylleberg.

Håber på prisfald

I branchen håber man naturligvis, at den nye støttemodel vil føre til mere havvind og noterer sig, at aftalen er kommet i hus i et bredt forlig.

"Det er vigtigt, at der er bred politisk opbakning til de fremtidige rammer, så Danmark forbliver et attraktivt marked for havvind. Branchen kommer nu til at prøve kræfter med en ny støttemodel, som den ikke har nogen erfaring med. Men vi håber selvfølgelig, at modellen kan være med til at fastholde prisfaldet på havvind," siger Kristine Grunnet, branchechef i Dansk Energi, i en pressemeddelelse.

Håbet fra Dansk Energi er nu en langsigtet køreplan, hvor den vedvarende energi fra havvind kan til elektrolyse og elektrofuels til den tunge transport.

"Havvind er vores bedste kort til ikke bare at gøre Danmark grøn, men hele Europa. Havvind er også byggestenen til at lave grøn brint, som kan få os helt over klimamålstregen og sikre at den tunge transport, søfarten og fly kan komme ud af den fossile tidslomme," siger Kristine Grunnet.

Hele aftalen kan læses her.

Kampen om Thors job er begyndt

Energinet har travlt med Thor-undersøgelser

Nu bliver Danmarks største havmøllepark bygget

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere