Nye toner fra S-regeringen: Overvejer klimaskat på flybilletter

Støttepartier ser udmelding om passagerafgifter som ny bevægelse i deres retning, mens oppositionen anklager Socialdemokratiet for populisme og løftebrud.
Foto: SIMON SKIPPER//
Foto: SIMON SKIPPER//
AF DR NYHEDER

Transportminister Benny Engelbrecht gør det nu klart, at passagerafgifter er i spil for at nå regeringen og dens støttepartiers mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030. For at nå det mål er flere metoder dog i spil.

Der er flere forskellige håndtag, som vi kan dreje på. For eksempel en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et iblandingskrav, siger Benny Engelbrecht i en kommentar til DR. Regeringen har dog endnu ikke lagt sig fast på, hvilke konkrete metoder, der skal tages i brug:

"Der er fordele og ulemper ved hvert tiltag, og jeg mener derfor, at det er vigtigt, at vi ikke haster et forslag igennem uden at være klar over disse fordele og ulemper. Derfor vil regeringen hen over sommeren arbejde videre med at kigge på de forskellige klimatiltag," lyder det i kommentaren fra Benny Engelbrecht.

I en klimarundspørge, som DR foretog blandt partierne op til det seneste folketingsvalg, erklærede Socialdemokratiet sig som det eneste parti i rød blok 'uenig' i, at Danmark skal indføre en klimaafgift på flyrejser, så rejsende betaler en afgift per flyrejse.

Partiet argumenterede for, at en afgift som denne vil ramme de økonomisk dårligst stillede i samfundet for hårdt.

I oktober sidste efterår var partiets daværende transportordfører, Rasmus Prehn, også kritisk.

"Lige præcis det her med afgifter på fly har altså en masse medfølgende problemer, som vi ikke vil være med til," sagde han til DR.

Den socialdemokratiske regerings nye udmelding vækker glæde hos flere af de røde støttepartier.

"Jeg ser det klart som en ny bevægelse fra Socialdemokratiet og regner med, at det er en åbning for, at der endelig kan ske noget i forhold til flysektoren, hvor CO2-udledningerne stadig stiger," lyder det fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, kalder transportministerens udmelding "et lille skridt i den rigtige retning."

"Det lyder som om, at Socialdemokratiet er ved at åbne døren for en af de løsninger, der skal findes. Og når socialdemokrater åbner døren i retningen af en mere klimavenlig politik, så er SF de første til at sætte foden i klemme, så de ikke kan lukke døren igen."

Venstre: S løber fra sine løfter

Venstres klimaordfører er modsat de to partier i rød blok skuffet over transportministerens udmelding.

"Socialdemokratiet var meget klar i mælet før valget. Der afviste de nationale passager- og brændstofafgifter. Det er virkelig trist, at man på den anden side vender på en tallerken. De er løbet fra, hvad de har lovet danskerne før valget og lefler nu for deres parlamentariske grundlag," lyder det fra Thomas Danielsen.

Venstre ønsker også en grønnere flytrafik, men peger på, at det skal ske igennem internationale aftaler, som blandt andet kan ske ved at stille skappere miljøkrav til flybrændstof og forskning. En passagerafgift i Danmark betegner Venstres ordfører som 'populisme':

"Passagerafgifter er jo faktisk noget, som danskerne gerne vil have, fordi man så kan flyve videre med god samvittighed, men det er ikke ensbetyde med bedre klima. Der bør man som politiker i stedet læne sig op ad sagkundskaben," lyder det fra Venstres ordfører.

DF: Flyafgifter vil få social slagside

Også Dansk Folkeparti er imod passagerafgifter. Partiets klimaordfører, Morten Messerschmidt, anklager direkte Socialdemokratiet for at begå løftebrud:

"De vender jo 180 grader, i forhold til hvad de sagde i valgkampen. Det er meget bekymrende."

Ifølge Morten Messerschmidt er det også et problem, at flyafgifter har social slagside og vil ramme eksempelvis børnefamilier, der ikke har så mange penge, ekstra hårdt.

Både SF og Enhedslisten ønsker dog at kompensere lavindkomstgrupper fra flyskatten over den grønne check. Men den model giver Morten Messerschmidt ikke meget for.

"Det vil blive et reguleringshelvede, som i sidste ende kun vil være skadeligt for de svagest stillede, uanset hvordan. Det der med, at man tror, at man kan sidde ved et skrivebord og få tingene mingeleret på plads, det tror jeg ikke på."

**** DENNE ARTIKEL ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF DR ****

Frankrig vil indføre grønne skatter på flyrejser 

Dansk indenrigsflyvning skal være klimaneutral allerede næste år 

Sverige indfører flyskat for at værne om klimaet

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også