Leverandører lider nyt nederlag i amerikansk OW-sag

En domstol i New York har afgjort, at de fysiske leverandører af skibsbrændstof ikke har ret til OW Bunkers tilgodehavender i tre konkrete tilfælde. Dermed lider leverandørerne endnu et nederlag i det retslige slagsmål efter bunkerselskabets kollaps i 2014.
Foto: Arkivfoto
Foto: Arkivfoto
NIKLAS KRIGSLUND, SHIPPINGWATCH

De fysiske leverandører af olie, som havde penge i klemme, da OW Bunker gik konkurs, har lidt endnu et nederlag ved en domstol i USA.

Mandag har en amerikansk dommer afgjort, at leverandørerne ikke kan gå efter rederier for at få pengene for køb af brændstof, som manglede at blive betalt, da OW Bunker kollapsede i november 2014.

I kendelsen skriver dommer Valerie Caproni, at de fysiske leverandører ifølge amerikansk lovgivning ikke har søpanteret i rederiernes skibe. Derfor kan de heller ikke arrestere skibene for at få deres penge.

"Mens retten har sympati for de fysiske leverandører, som tilsyneladende troede, at de havde søpanteret og risikerer at lide finansiel skade af rettens kendelse om det modsatte, så er de kontraktlige forhold mellem parterne i sagen klare, og de forhold skal respekteres," skriver dommeren.

Den aktuelle strid i New York står mellem bunkerleverandørerne NuStar Energy og U.S. Oil Trading og rederierne Hapag-Lloyd, NYK Line og Clear Line Shipping. Den er samtidig kun en af mange tilsvarende tvister, som bliver ført ved domstole over hele verden efter OW Bunkers kollaps.

Rederier i klemme

Kort fortalt drejer sagerne sig om, hvem der har ret til det danske bunkerselskabs tilgodehavender.

Da OW Bunker gik konkurs, stoppede alle rederier betalingen for køb af brændstof. De penge forsøger flere parter nu at indkræve - blandt andet ved at arrestere eller ved at true med at arrestere rederiernes skibe.

OW-sager for millioner kan trække i langdrag i USA

To parter mener at have krav på pengene: de fysiske leverandører af brændstoffet og ING Bank, som stod i spidsen for OW Bunkers bankkonsortium.

Leverandørerne mener, at de har krav på pengene fra rederierne, fordi de leverede brændstoffet til skibene på anmodning af OW Bunker. Omvendt mener ING Bank, at de har ret til pengene, da de var bunkerselskabets primære bank med en kreditlinje på 700 mio. dollars.

I midten står rederierne, som risikerer at skulle betale to gange for det samme brændstof, og derfor bliver sagerne fulgt tæt af skibsejere.

Kan trække i langdrag

Indtil videre er der en klar tendens i sagerne om de fysiske leverandørers krav i USA, hvor dommerne hidtil har afvist, at de kan inddrive gælden ved at tilbageholde skibe. Mere uklart er det i spørgsmålet om ING, hvor der nu er afsagt to modstridende domme.

I yderste konsekvens kan spørgsmålene ende i den amerikanske højesteret, hvis ikke det lykkedes at skabe klarhed ved de lavere rangerende distrikts- og appeldomstole. Ifølge ShippingWatchs oplysninger kan der derfor gå lang tid, før der kommer endeligt svar på spørgsmålet.

Foruden sagerne i USA kører der også en række sager i Europa. Indtil videre har den såkaldte Res Cognitas-dom i Storbritannien vakt stor opsigt, da den tildelte ING Bank kravene til OW's europæiske tilgodehavender.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også