Rigmands offshore-rederi ser mod fisk efter nyt minus

Andet kvartal bød på endnu et minus for offshore-rederiet Deep Sea Supply, der ligesom konkurrenter er ramt af den lave aktivitet i oliebranchen. Selskabet har dog finansieringen på plads og leder nu efter nye muligheder i andre sektorer som fiskebranchen.

Det er fortsat ualmindeligt vanskeligt at tjene penge i den norske oliebranche. Det viser det seneste regnskab for offshore-rederiet Deep Sea Supply, som er kontrolleret af rigmanden John Fredriksen.

Ligesom sine konkurrenter er selskabet mærket af den lave oliepris, som har sat boreaktiviteten på vågeblus og givet leverandørerne markant mindre at lave.

Det har også været tilfældet i andet kvartal, hvor både top- og bundlinjen dykkede i Deep Sea Supply, som især er aktiv med sine OSV-skibe i Nordsøen og Brasilien.

Omsætningen faldt således med 4,9 mio. dollars i forhold til første kvartal, mens bundlinjen endte i et minus på 30 mio. dollars. Til sammenligning lød underskuddet på 25,4 mio. dollars i årets første kvartal.

Samtidig har selskabet været nødsaget til at nedskrive værdierne af sine skibe med 17,6 mio. dollars. I alt har selskabet nu tabt 56,1 mio. dollars i løbet af 2016.

Derfor ser ledelsen sig nu om efter andre forretningsmuligheder. Som tidligere beskrevet på ShippingWatch har Deep Sea Supply startet et nyt joint venture med laksegiganten Marine Harvest om sejle med fisk, og den slags samarbejder kan der komme flere af.

"Bestyrelsen overvejer aktivt, hvordan flåden kan bruges på anden vis, herunder at bruge skibene til shipping af akvakultur og i andre sektorer," lyder det i regnskabet.

Har landet bankaftale

De negative tal i andet kvartal skyldes, at Deep Sea Supplys skibe fortsat har svært ved at finde arbejde, mens flere lange aftaler er blevet udskiftet med nye kontrakter til lavere rater. Rederiet har desuden været nødt til at hive flere skibe ud af flåden.

Ved periodens udgang var 17 skibe i oplæg, og flere kan meget vel komme til. Ifølge ledelsen ser de svære tider nemlig ud til at fortsætte.

"I løbet af andet kvartal har olieprisen fortsat været lav, og der er ingen tegn på fundamental forbedring i det globale OSV-marked," lyder det i regnskabet.

"Som en konsekvens af det svage marked vil Deep Sea Supply fortsætte med at lægge skibe up, som ikke har nogen fast aktivitet i de næste måneder. Foruden at lægge skibe op for at reducere omkostningerne, arbejder selskabet også hårdt på at reducere driftsudgifter for de aktive skibe," skriver ledelsen.

Der er dog ikke kun dårlige nyheder for Deep Sea Supply. I det igangværende tredje kvartal er det lykkedes at få en ny finansieringsaftale på plads, mens selskabet også har indgået aftaler for syv PSV-fartøjer og startet et joint venture med en brasiliansk partner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også