Maersk i alliance med Lego og Danske Bank

Maersk er gået sammen med Danske Bank og Lego om en ny alliance, der skal skabe direkte adgang til viden, kapital og erfaringer fra Silicon Valley, skriver Børsen.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

En ny alliance skal sikre Maersk-gruppen den næste store ide og mindske presset på forretningsmodeller og teknologi. Sammen med Danske Bank og Lego har A.P. Møller - Mærsk stiftet en ny alliance, som skal skabe direkte kontakt til Silicon Valley, skriver Børsen.

Det handler om at føde på den store mængde viden, kapital og erfaringer, der hele tiden udklækkes i den sydlige del af San Francisco Bugten. Om det nye initiativ siger Maersk-topchef Nils Smedegaard Andersen til avisen:

"Vi opererer i en industri drevet af teknologi og innovation og er konstant på udkig efter innovation, der kan skabe nye forretningsplatforme og transformere vores forretning."

Alliancen skal sikre to ting. For det første skal den forsvare de etablerede virksomheder mod nye udfordrere. For det andet skal den hjælpe danske opstartsvirksomheder med at vokse og nå global skala, skriver avisen.

Væsktfonden er medsponser og vil stå for det praktisk med den nye alliance med navnet Denmark Bridge.

Aktieanalytikere ser 2016 som skæbneår for Maersk

Maersk-gruppen er gennem tiden kommet i front med den gode ide. Gruppen var eksempelvis de første til at rykke på de allerstørste containerskibe med sine Triple-E skibe, der satte nye standarder i containerindustrien i forhold til plads og ikke mindst effektivitet. Skibene er udstyret med omkring 2.000 sensorer og 450 kilometer kabler, og hver dag downloader Maersk enorme mængder data fra skibene.

Big data anses som en af de næste store revolutioner i shippingindustrien.

"Det er kun en ridse i overfladen i forhold til, hvilke muligheder big data vil give os. Hvordan kan man krydse data og få en ny forståelse af og forudsige skibets funktionalitet og undgå dårlig omgang med systemer. Det er en stor mulighed og med Maersks store flåde, er vi stærkt positioneret i forhold til at udvikle viden om, hvordan big data i shipping kan støtte fremtidig udvikling af teknologi," sagde Paolo Tonon, head of Maersk Maritime Technology til ShippingWatch for et år siden.

Maersk vælger Semco Maritime til prestige-felt

Avis: Maersk står til at genvinde Qatar-felt

Droppet rørledning i Afrika kan ramme Maersk Oil

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også