Norske benzinstationer får slag over nakken

Der er for få aktører på markedet for benzin i Norge, og priserne er for høje. Sådan lyder det i opsigsvækkende konklusion fra Konkurrencetilsynet om det norske marked, der på mange måder ligner det danske.

De norske billister betaler for meget for benzinen, og de fire altdominerende benzinkæder er for ringe til at konkurrere på prisen. Sådan lyder det i en netop udsendt rapport fra det norske Konkurrencetilsynet.

En rapport, der får direkte konsekvenser for findske St1's opkøb af Shell i Norge. Konkurrencetilsynet fastslår nemlig, at St1 kun får lov til at købe Shells 420 norske stationer, hvis selskabet samtidig skiller sig af med dets 39 ubetjente St1 stationer i Norge. Og vel og mærke skiller sig af med de 39 stationer til en anden køber end de tre største konkurrenter på det norske marked.

"Det vil være vigtigt for os, at den som overtager St1's stationer ikke er en del af dagens priskoordinering," lyder det fra Konkurrencetilsynet i en pressemeddelelse.

Ikke tale om kartel

Tilsynet vurderer ikke, at der er tale om ulovlig prissamarbejde - med andre ord karteldannelse. Men konkurrencen er for svag.

"Det norske brændstofsmarked har for få aktører. Vi kan ikke konkluderer, at kæderne i dag udøver ulovlig prissamarbejde. Men måden prisen på benzin fastsættes på er uheldig for konkurrencen, og uheldig for forbrugerne," siger Konkurrencetilsynets direktør, Christine Meyer, til netmediet E24.

Der er omkring 1600 benzinstationer i Norge. 1000 af dem er ejet af en af de store kæder, Statoil, Esso, Shell og UnoX, de resterende er forhandlerejet, men for de størstedelens vedkommende drevet under samme brand som en af de store kæder.

Typisk justeres priserne på benzin hvor mandag og torsdag formiddag i Norge.

I Danmark blev de danske Shell-tankstationer tidligere i år solgt til canadiske Alimentation Couche-Tard Inc. som i forvejen driver Statoil-tankstationerne i Danmark. Shell/Statoil står dermed til en markedsandel på 40 procent i Danmark. Købet afventer dog fortsat myndighedernes godkendelse.

OK vil vokse yderligere i Danmark 

Benzingigant skærer taget af for at overleve 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også