Benzingigant skærer taget af for at overleve

Det nødlidende danske benzinmarked tvinger aktørerne til at tænke nyt.
Foto: Morten Flarup
Foto: Morten Flarup
PETER SIMONSEN

De danske benzinforhandlere får stadigt sværere ved at sove roligt om natten.

Da Shell i slutningen af marts meddelte, at koncernens 307 danske tankstationer var sat til salg, blotlagde det et åbent sår i en branche, der i årevis har kæmpet med faldende omsætning, og få måneder senere blev også Haahr Benzin sat til salg.

Men en af landets største aktører på markedet, Uno-X, har ikke tænkt sig at give op. Uno-X, der er ejet af norske Reitangruppen, som også driver Rema 1000 og 7-Eleven, vil forsøge at holde sig oven vande, indtil stormen har lagt sig.

”Benzinmarkedet er enormt presset, og når omsætningen falder, gør det ekstra ondt, fordi marginerne på salg af brændstof er så små. Men vi har tænkt os at overleve. Det er hele ideen med det, vi gør,” siger Michael Norden, direktør i Uno-X Danmark, til epn.dk.

Shell vil finde formel på LNG-eventyr

På fire år har Uno-X skrottet 15 pct. af sine tankstationer, så man nu har godt 300 stationer fordelt over hele landet, og samtlige af kædens bemandede stationer er blevet revet ned eller omdannet til ubemandede selvbetjeningsanlæg.

I Nørresundby åbnede Uno-X for kort tid siden en af den slags stationer, der fremover kommer til at pryde det danske landskab. Den er ubemandet, har intet tag og fylder ganske lidt.

”Stationerne skal være så effektive som muligt, og de skal ligge rigtigt. Vi åbner kun stationer, hvor vi ser et fremtidigt lukrativt marked, og det er afgørende, at kunden hurtigt og smertefrit kan aflevere penge, tanke brændstof og komme videre,” siger Michael Norden.

Benzinmarkedet herhjemme er først og fremmest nødlidende på grund af den store mængde tankstationer. Danmark er det land i Europa med næst flest tankstationer pr. kvadratkilometer (kun overgået af Grækenland), og en så tæt koncentration gør konkurrencen benhård.

Benzinkonge accepterer dom for kursmanipulation

Ikke mindst fordi tankstationerne oveni skal duellere med supermarkeder og discountbutikker, der efter liberaliseringen af lukkeloven har fået lov til at holde længe åbent. Hvor danskerne tidligere gik ”på tanken” for at hente to liter mælk og en piskefløde kl. 20 om aftenen, går de nu i Netto, Fakta eller Rema 1000.

Samtidig investerer flere danskere i brændstoføkonomiske biler, der kører langt på literen, hvorved pumperne på tankstationerne oftere står stille.

Michael Norden spår, at rigtigt mange tankstationer vil lukke i de kommende år, men behovet for brændstof vil eksistere langt ud i fremtiden, understreger han.

”Ved at gøre os ekstra umage og være ekstra fremsynede tror vi på, at vi kan være en af dem, der overlever, og bliver en stærk aktør på markedet. Men det kræver, at vi holder vores omkostninger nede, så vi kan være konkurrencedygtige på prisen.”

Greenpeace i nyt fremstød mod Shell

Ifølge detailekspert Bruno Christensen, Retail Innovation Scandinavia, gør Uno-X klogt i at satse på discount- og selvbetjeningsanlæg.

”Hovedparten af fremtidens benzinstationer vil være selvbetjeningsanlæg, og der hvor det er muligt, som på motorveje og i større byområder, kan man med fordel kombinere benzinsalg med kiosksalg,” siger han til epn.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også