Maersk Supply Service-konkurrenten norske Farstad Shipping er gået en anelse frem på omsætning og indtjening i første halvår, men viser i regnskabet en bekymring for fremtiden for rederier bundet op på oliemarkedet.
Læs hele regnskabet her
"Udviklingen i aktivitetsniveauet i offshore er for nuværende negativt påvirket af det stærke fokus på omkostningsniveauet og omkostningstrends i olieindustrien. Dertil kommer, at markedet er karakteriseret ved for meget tonnage, som en konsekvens af kontraktaktiviteterne for nybygninger. Ordrebogen indikerer, at der ikke kan forventes en forbedring i markedsbalancen lige foreløbigt," skriver Farstads ledelse i regnskabet.
Omsætningen steg i første kvartal hos Farstad fra 2,06 mia. nkr. i første halvår 2013 til 1,91 mia. nkr. i første halvår i år. Indtjeningen steg i samme periode fra 86 mio. nkr. til 126 mio. nkr. I første halvår indgik Farstad 13 nye kontrakter med blandt norske olieselskaber, selvom udviklingen i Nordsøen er skuffende for Farstad.
"Nordsø-markedet har i andet kvartal udviklet sig meget negativt i forhold til, hvad der tidligere blev forventet. Særligt er rateniveauet for AHTS-flåden været lavere end forventet. En forbedring i Nordsø-markedet forudsætter afgangen af tonnage til andre markeder. Markedet i Brasilien har også udviklet sig negativt sammen lignet med signalerne fra markedet tidligere på året," skriver Farstad og fortsætter:
"En generel forbedring i markedsbalancen er afhængig af en stigende vækst i aktivitetsniveauet offshore i de centrale marked, og at antallet af nye kontrakter indgået på nybygninger falder."
Farstad Shipping har 62 skibe i flåden af AHTS'ere, PSV'ere og Subsea skibe samt to nybygninger på vej. Til sammenligning har Maersk Supply Service en flåde på præcis samme størrelse med 60 skibe i flåden og fire nybygninger på vej.
Mærsk-optakt: Påvirkes af engangsposter
Oliemarkedet taber pusten
Dong: Siri næsten i mål
Kvaerner opruster til ordrer fra Johan Sverdrup