Maersk Drilling modtager i løbet af de kommende to år de nye borerigge og -skibe, der skal sikre væksten og løfte indtjeningen fra 347 mio. dollar i 2012 til mindst 1 mia. dollar i 2018. Men i første omgang kan de faktisk komme til at hæmme fremgangen på bundlinjen.
Allerede i næste måned overtager selskabet den første af de fire boreskibe fra Samsung-værftet i Sydkorea, og derefter følger de resterende skibe samt tre avancerede jack-up-rigge fra Keppel Fels i Singapore.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her
Fem ud af de syv rigge har allerede kontrakter, men før de begynder at arbejde for kunden og dermed sikre kroner i kassen hos Maersk Drilling, bruger Mærsk-datterselskabet et par måneder på at lære riggen at kende og teste udstyret – samt at flytte den hen til der, hvor olien skal findes.
"Et af problemerne rent indtjeningsmæssigt for 2014 set mod 2013 er, at vi får alle de her rigge leveret og tager dem på bogen rent kapitalmæssigt, men der går nogle måneder, hvor vi ikke har nogen indtjening, selv om vi har fuld besætning og alle udgifterne," forklarer Claus V. Hemmingsen, chef for Maersk Drilling, over for Ritzau Finans.
2014 er i høj grad et leveringsår for selskabet, hvor der både skal betales de sidste installationer til værfterne, og afholdes opstartsudgifter på riggene.
"Det kommer til at gøre lidt ondt, og det kommer til at blive lidt synligt i tallene," siger Claus V. Hemmingsen.
Drilling-direktøren understreger, at det er en naturlig del af opstartsfasen, som er gængs kutyme i branchen.
Det første nye boreskib indvies og navngives i oktober i Sydkorea.
/ritzau/FINANS
Maersk Drilling på vej med nye rigge næste år
Medie: Maersk Drilling tæt på britisk storkontrakt
Nye rigge giver skvulp hos Maersk Drilling
Maersk henter ny drilling-kontrakt på 780 mio. kr.