Maersk Drillings kommende boreskibe er på vej mod et bugnende marked i den mexikanske golf, hvor efterspørgslen er stærk og ratestigninger ligeså.
Det skriver branchemagasinet Drilling Contractor.
Markedet i den mexikanske golf er tilbage efter den store Macondo-ulykke, der involverede riggen Deepwater Horizon, og specielt højteknologiske boreskibe som de fire, Maersk Drilling har på vej i første halvår 2014, ventes at kunne høste rekordhøje dagsrater.
"Aktiviteten i den mexikanske golf forstætter med at vise tegn på massiv forbedring og vil blive stærkere, som vi bevæger os frem i tiden. Vi er i en flerårig optur med øget boringsaktivitet, øget produktion og øget byggeri," siger analytiker Gregory Lewis fra Credit Suisse til Drilling Contractor.
Statoil går nye veje med egne rigge
Maersk Drilling har allerede en af sine rigge i den mexikanske golf, nemlig semi-submersible-riggen Maersk Developer fra 2009. Riggen er udlejet til Statoil, der i foråret 2012 betalte 370 mio. dollar for en toårig forlængelse med riggen fra november 2013 til november 2015.
Ifølge Drilling Contractor er prisen for moderne rigge omkring 600.000 dollar om dagen, og Credit Suisses Gregory Lewis venter, at dagsraterne vil stige med mindst 10 pct. over det næste år.
Drilling har kontrakter for de første to af sine kommende boreskibe, og begge er gået til den mexikanske golf. Der er indgået kontrakter med henholdsvis ExxonMobil og Conoco Phillips til henholdsvis 557.000 og 633.800 dollar om dagen. Der er endnu ikke kontrakter på de næste to boreskibe, der også ventes at gå til enten den mexikanske golf eller Vestafrika.
Maersk Drilling tæt på udsolgt
"Vi ser en stor efterspørgsel i fremtiden for markedet i den mexikanske golf. Der er en række store udviklingsprojekter og store fund, der bare venter på at blive udviklet," siger leder af dybvandsdivisonen hos Maersk Drilling Michael Mortensen til branchemagasinet.
/ritzau/FINANS