Total: Usaglig skifergas-forsinkelse koster 50 mio. kr.

Det kommer til at koste franske Total 50 mio. kr., at selskabet skal udføre en omfattende miljøundersøgelse af en boring efter skifergas i Nordjylland.
Tilbage i februar besluttede byrådet i Frederikshavn, at selskabet skal udføre undersøgelsen, selvom det rådgivende ingeniørfirma Rambøll allerede har foretaget en screening, der viser, at en boring er uproblematisk.
Og selvom hverken Energistyrelsen, Miljøstyrelsen eller Naturstyrelsen har gjort indsigelser.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 30 dage? Klik her
Nu løfter Total sløret for, hvad forsinkelsen koster.
“Selve boringen koster 300 mio. kr., og forsinkelsen kommer til at koste 50 mio. kr,” siger projektkoordinator i Total, Henrik Nicolaisen.
Uforudset ekstraregning
Han fortæller, at det “helt klart” er engangsomkostninger, som selskabet ikke havde regnet med.
Udover ekstraregningen forventes beslutningen at forsinke projektet i et år.
Skifergas er blevet et varmt emne, fordi der især i USA har været flere eksempler på, at skifergas-produktion har været problematisk. Blandt andet fordi der i et vist omfang bruges kemikalier til at ødelægge de skiferlag, gassen skal hives ud af.
Lidegaard: Underforstået at Total må producere skifergas
Anderledes er det med en efterforskningsboring, hvor der alene skal indsamles geologiske prøver.
I Danmark ved man ikke, om der overhovedet er skifergas i undergrunden, der kan udnyttes kommercielt, og Total er det eneste selskab, som undersøger mulighederne.
Massevis af lignende boringer tidligere
Her undrer man sig over beslutningen fra Frederikshavn Byråd. Screeningen fra Rambøll viser, at en boring ikke giver miljøproblemer. Og ifølge Henrik Nicolaisen er der lavet hundrede lignende dybdeboringer på land tidligere.
En komplet miljøundersøgelse, også kaldet VVM (vurderinger af virkninger på miljøet), laves for at afdække de negative miljøeffekter af et projekt og kompensere naturen.
Men fordi screeningen fra Rambøll ikke fandt problemer, der skal kompenseres for, mener Henrik Nicolaisen ikke, at der er nogen faglig begrundelse for beslutningen.
Energiagentur: Skiferboom vil ændre tankmarked radikalt
“Problemet er i bund og grund ikke de 50 mio. kr. Vores problem lige nu er, at man står med et resultat, hvor man ikke har fundet problemer, og nu skal vi så igennem en proces, der skal kompensere for de problemer, som ikke er der,” siger han.
Danmark ikke være end andre steder
Han mener dog ikke, at forholdene for Total i Danmark er værre end andre steder. Han ærgrer sig blot over, at debatten, ifølge ham, er præget meget af følelser. Forhåbentlig vil en fuldstændig miljøundersøgelse gøre det klart for enhver, at en efterforskningsboring på land er ufarlig for miljøet.
“Det er jo heller ikke let andre steder i verden. Vi skal ikke gøre det til mere, end det er. Jeg så forleden, at der var store protester i Tyskland, fordi man ville lave efterforskning i den danske del af Nordsøen, og man var bange for, at de seismiske undersøgelser skræmte marsvin,” siger Henrik Nicolaisen.
Relaterede artikler:
Lidegaard: Underforstået at Total må producere skifergas
For abonnenter
Energiagentur: Skiferboom vil ændre tankmarked radikalt
For abonnenter