EnergiWatch

Danske CO2-reduktioner i transporten var canadisk luft

Næsten en halv million ton af den CO2, der blev fortrængt i den danske transport sidste år, var i form af kreditter fra gaskraftværker i Canada. Vi har blot gjort, hvad politikerne ønskede, siger brændstofbranchen.

I 2020 kom en fjerdedel af den forpligtede CO2-reduktion fra brændstoffer ikke fra grønnere benzin og diesel, men i stedet fra køb af kvoter fra canadiske gasprojekter. | Foto: Finn Frandsen

Der findes flere måder at få en bil til at udlede færre drivhusgasser. Den kan f.eks konverteres til at køre på strøm i stedet for benzin eller diesel, eller der kan hældes en større andel biobrændstof i tanken. Eller et canadisk olie- og gasselskab kan bruge luftkompressorer til at rense sine rør i stedet for at vente dem med gas.

Sidstnævnte står muligvis ikke på første side i tekstbøgerne. Men ikke desto mindre var det netop reduktioner fra tre af canadiske Arc Resources gasprojekter, der stod for omkring en fjerdedel af det danske CO2-reduktion fra transportsektoren sidste år. Eller helt præcis 431.250 ton CO2-ækvivalenter.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Dansk udbud ender i forventet fiasko

Trods 1,2 mia. kr. i puljen tiltrak det teknologineutrale udbud ikke et eneste bud. En naturligt resultat af en ubrugelig udbudsmodel, fastslår Dansk Energi, der i lighed med flere af de største aktører vil have puljen overført til forlængelse af udligningsordningen.

Wind Denmark jubler over tomt udbud

Det fuldstændige fravær af bud i det teknologineutrale udbud viser, at der ikke er behov for statslig understøttelse af landvind, mener organisationen, der dog også kritiserer udformningen af udbuddet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs